جهش به محتوا
ورود کاربران
سرور مجازی و اختصاصی

مقاله از بررسی Inode سرور لینوکسی

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

بررسی Inode سرور لینوکسی

Inode چیست؟

در یک فایل سیستم هر فایل با استفاده از یک inode نمایش داده می شود. inode در واقع مخفف index node است، inode ها ساختارهای داده ای هستند که شامل اطلاعاتی در خصوص فایل‌هایی هستند که توسط فایل سیستم ایجاد می‌شوند. یعنی با به وجود آمدن هر فایل توسط یک فایل سیستم در کنار فایل یک inode نیز به وجود می آید که اطلاعات metadata یا تکمیلی در خصوص فایل را به ما نمایش می دهد. هر فایل در واقع با همین inode شناخته می شود و یک شماره نیز در کنار هر inode قرار گرفته است که به inode number معروف است.

بررسی Inode

برای بررسی inodeهای یک فایل سیستم باید دستور زیر را در ترمینال سرور وارد کنیم.  در صورتی که با نحوه برقراری ارتباط ssh آشنا نیستید این مقاله را بررسی نمائید.

df -i

در مواردی که تعداد فایل‌ها یا درواقع inodeها در مسیری خیلی زیاد باشد, با دستور حذف معمول rm, نمیتوانید فایل ها را حذف کنید. در این موارد باید از دستور زیر استفاده کنید:

find . -type f -delete

نکته: در صورتی که نیاز به بررسی فایل‌ها داشته باشید تا متوجه شوید حجم مصرفی در چه بخش‌هایی قرار دارد, باید با دستور cd به مسیر موردنظر وارد شده و دستور زیر را اجرا کنید.

du -sh *

با این دستور همه‌ی پوشه‌ها و فایل‌ها با حجم مصرفی آنها لیست خواهد شد.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر