جهش به محتوا
ورود کاربران
سرور مجازی و اختصاصی

مقاله از بررسی حجم مصرفی دیسک در سرور لینوکسی

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

بررسی حجم مصرفی دیسک در سرور لینوکسی

بررسی میزان حجم مصرفی و آزادی دیسک سرور، از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر دیسک پر باشد یا میزان حجم خالی کم باشد مشکلات زیادی از قبیل اختلال در عملکرد سایت، نرم‌افزا، ایمیل و غیره بوجود می‌آورد بنابراین بهتر است بصورت مرتب این مورد بررسی شود.

در سرور های لینوکس می‌توانید از طریق دستور df که مخفف disk free هست میزان فضا آزاد دیسک سرور را بررسی کنید. برای این مورد ابتدا باید با سرور اتصال ssh برقرار کنید. در صورتی که با نحوه برقراری ارتباط ssh آشنا نیستید این مقاله را بررسی کنید.

دستور df نمایانگر اطلاعاتی مانند نام سخت‌افزار، تعداد بلاک‌های کلی، حجم کلی، فضای استفاده شده، فضای آزاد و mount pointها هستند. معروف‌ترین و پرکاربردترین سوئیچ این دستور h می‌باشد که به معنای human readable است ینی اعداد را طوری می‌نویسد که خوانا باشد. دستور زیر را در ترمینال وارد کنید:

df -h

خروجی آن شبیه عکس زیر است:

بررسی فضای دیسک
بررسی فضای دیسک

در تصویر بالا ستون اول نام دیوایس، ستون دوم حجم کلی دیوایس، ستون سوم حجم در دسترس، ستون چهارم حجم استفاده شده به‌صورت درصد و ستون آخر mount point است. بعنوان نمونه حجم کلی /dev/mapper/centos-root برابر است با 79 گیگ که 6.4 گیگ آن استفاده شده است و 69 گیگ آن آزاد است. در واقع این 6.4 گیگ معادل 9درصد از 79 گیگ است که روی روت اصلی ینی /  mount شده است.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر