جهش به محتوا
ورود کاربران
سرور مجازی و اختصاصی

مقاله از آشنایی با دیتابیس‌ در دایرکت ادمین

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

آشنایی با دیتابیس‌ در دایرکت ادمین

آشنایی با دیتابیس

بطور کاملاً ساده دیتابیس یا پایگاه داده فضایی در کامیپوتر یا سرورمان است که میتوانیم اطلاعات مختلف‌مان را در آن ذخیره سازی کنیم تا در آینده از آن استفاده کنیم. دیتابیس‌ها معمولاً ساختاری منظم دارند که برای کامپیوترها قابل خواندن می‌باشند. دیتابیس‌ها مانند دفترچه تلفن شما هستند که لیستی از انواع داده‌ها بنا بر ترتیب خاصی در آن‌ها ذخیره می‌شوند. مثلا در دفتر تلفن‌ها به ترتیب الفبا نوشته می‌شوند.

دیتابیس‌ها مدیریت و دسترسی داده‌ها را آسان‌تر کرده اند. در گذشته اکثر سیستم‌های آنلاین از داده‌های استاتیک استفاده میکردند و معمولاً کمتر پیش می‌آمد که این داده‌ها تغییر کنند بنابراین نگهداری آن‌ها حتی در فایل متنی امکان‌پذیر بود اما امروزه همه چیز داینامیک و در حال تغییر است. بنابراین باید اطلاعات در یکجای ثابت (دیتابیس) نگهداری شوند و فقط در همانجا تغییر داده شوند و در قسمت‌های دیگر این سیستم آنلاین نمایش داده شوند.

MySQL مخفف Database Management System است که به اختصار به آن  DBMS نیز میگویند. یکی از سیستم‌های مدیریت دیتابیس است که با استفاده از آن‌، میتوانیم یک دیتابیس بسازیم و آن‌را مدیریت کنیم.

 

MySQL به عنوان یک نرم افزار و سیستم مدیریت دیتابیس، دارای ویژگی های زیادی است که در ادامه‌ برخی از آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

  • کارایی بالا
  • هزینه‌ی پایین در راه اندازی و نگه داری
  • سهولت در تنظیم و یادگیری
  • پشتیبانی بسیار خوب
  • کاربرد بالا در وب
  • رابطه‌ی بسیار خوب با زبان برنامه نویسی PHP

دیتابیس در دایرکت ادمین

ایجاد دیتابیس

در هاست های دایرکت ادمین جهت ایجاد دیتابیس ، ابتدا وارد هاست شده ، سپس مانند تصویر زیر از قسمت Your Account روی گزینه MySQL Management کلیک کنید :

 

در اینجا لیست دیتابیس هایی که از قبل ایجاد شده است به شما نمایش داده می شود ، برای ساخت دیتابیس در دایرکت ادمین شما باید روی گزینه Create new Database کلیک کنید :

 

شما در این قسمت باید مشخصات دیتابیس مانند نام دیتابیس ، نام یوزر و پسورد آن را وارد کنید .درصورتی که بر روی دکمه ی Random کلیک نمایید، برای دیتابیس یک پسورد تصادفی با ترکیب حروف و اعداد ایجاد می شود.

 

نکته : توجه داشته باشید ، پس از ایجاد دیتابیس ، نام دیتابیس و یوزری که برای آن ایجاد میکنید، به همراه نام پیشوند آن است. در عکس بالا maralhost1_ پیشوند دیتابیس و یوزر است.

در پایان با کلیک بر روی دکمه ی Create دیتابیس ایجاد شده و گزارش از اطلاعات دیتابیس نمایش داده می شود. پس از ایجاد دیتابیس ، نام آن در لیست دیتابیس ها نمایش داده خواهد شد. پس از نمایش نام دیتابیس، یوزر و پسورد آن، اطلاعات را برای دسترسی های بعدی ذخیره کنید.

حذف دیتابیس

جهت حذف یک دیتابیس ، وارد MySQL Management شده و دیتابیس مورد نظر را انتخاب و با کلیک بر روی دکمه  delete آن را حذف نمایید.

ایجاد یوزر برای دیتابیس

هر دیتابیس میتواند بیش از یک یوزر داشته باشد.درصورتی که بخواهید برای دیتابیسی یوزر جدیدی ایجاد کنید ، پس از ورود به تنظیمات  MySQL Management ، بر روی دیتابیسی که میخواهید برای آن یوزر ایجاد کنید کلیک کنید.

در این مرحله لیست یوزرهای دیتابیس مورد نظر نمایش داده می شود که با کلیک بر روی لینک Create New Database User میتوانید یک یوزر جدید برای دیتابیس ایجاد کنید.

 

تعمیر و بهینه سازی دیتابیس

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می کنید ، در ردیف زیر لیست دیتابیس ها، دکمه های Repair، Check, Optimize  موجود است که برحسب شرایط می‌توانید از آنها استفاده نمایید. برای به کارگیری هر یک از این امکانات باید ابتدا دیتابیس مورد نظر را انتخاب کنید. سپس اگر میخواهید دیتابیس تعمیر شود روی دکمه ی Repair، اگر میخواهید در دیتابیس به دنبال مشکلات بگردید روی دکمه ی Check و اگر میخواهید دیتابیس را بهینه سازی کنید روی دکمه ی Optimize کلیک نمایید.

توجه داشته باشید که بجز Delete، هیچ یک از امکانات نام برده شده در بالا، بر روی دیتابیس خالی تاثیری ندارند. بنابراین مادامی که دیتابیس شما خالی است، هیچ یک از این امکانات نمیتوانند فعالیتی را روی آن انجام دهند.

 

روش دیگر تعمیر و بهینه سازی دیتابیس از طریق phpMyAdmin می باشد. بر روی دیتابیس مورد نظر کلیک کرده و کلیه ی جداول دیتابیس را با کلیک بر روی  Check all انتخاب نمایید. سپس از منوی کشویی که در تصویر زیر مشاهده میکنید ، گزینه های Repair، Check, Optimize موجود است.

 

مواردی که باید دیتابیس را تعمیر و بهینه سازی کرد:

  • کرش کردن دیتابیس
  • خطاهای دیتابیس که در سایت نمایش داده میشود
  • خطاهایی که در زمان بکاپ گیری از هاست بر روی دیتابیس نمایش داده میشود
  • خطاهایی error establishing در سایت
  • خطاهایی در زمان ریستور بکاپ بر روی دیتابیس

تغییر پسورد دیتابیس

دانستن پسورد یک دیتابیس، چه برای ورود به phpMyAdmin، چه برای استفاده در اسکریپت‌ها، امری کاملا ضروری است. درصورتی که پسورد را فراموش کرده باشید و یا به هر دلیلی نیاز باشد این پسورد را تغییر دهید، برای این کار به شیوه ی زیر عمل کنید :

وارد اکانت خود در دایرکت ادمین شده و از بخش System management آیکن MySQL management را پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. مطابق توضیحات فوق در لیست یوزرهای دیتابیس، در جلوی نام یوزر بر روی modify password کلیک کنید. در صفحه‌ی جدید پسورد مورد نظرتان را وارد نموده و سپس بر روی دکمه‌ی Save کلیک کنید تا تنظیمات مورد نظر شما بر روی دیتابیس اعمال شود.

 

نکته: در مواردی که نیاز به لاگین در phpMyAdmin باشد میتوانید در گام اول از فایل کانفیگ اسکریپت اطلاعات دسترسی را پیدا کنید و در صورتی که این فایل هم مشخص نبود باید یوزر جدید برای دیتابیس ایجاد کنید و از طریق آن به دیتابیس لاگین نمایید. ممکن است در تنظیمات اسکریپت پسورد یوزر سِت شده باشد و در نمایش سایت خطا دهد. سی کنید ابتدا فایل کانفیگ مربوط به connection string را پیدا کنید.

ایجاد دسترسی برای یوزر دیتابیس

بصورت پیش‌فرض یوزری که برای دیتابیس‌ها ایجاد می‌شود دسترسی فول به دیتابیس دارند.درصورتی که بخواهید دسترسی ها را برای یوزر خاصی محدود کنید، همانند توضیحات فوق وارد بخش یوزرهای دیتابیس شده و در جلوی نام یوزر بر روی Modify privilages کلیک نمایید تا لیست دسترسی ها برای شما نمایش داده شود. مواردی که میخواهید دسترسی را برای یوزر محدود کنید، آن را بر روی No ست و در نهایت آن را save کنید.

 

 

دسترسی به دیتابیس

برای مدیریت یک دیتابیس Mysql می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید که رایج‌ترین آن‌ها استفاده از phpMyAdmin می‌باشد. وارد هاست شده و از قسمت Advanced Features  گزینه‌ی  phpMyAdmin  را انتخاب نمایید.

 

با بازشدن صفحه phpMyAdmin باید از اطلاعات کاربری که به هنگام ساختن دیتابیس در سیستم وارد کرده اید، استفاده نمایید. دقت نمائید ، تا زمانیکه دیتابیسی در اکانت هاست خود ایجاد نکرده اید امکان استفاده از اطلاعات ورود به کنترل پنل دایرکت ادمین برای دسترسی به دیتابیس ها از طریق phpmyadmin فراهم نمی‌باشد.

پس از وارد کردن یوزر و پسورد دیتابیس وارد phpmyadmin  شده و می‌توانید از طریق منوی سمت چپ، دیتابیس مورد نظر را مشاهده کنید و با کلیک بر روی آن جداول را ملاحظه نمایید.

 

نکته: اطلاعات دسترسی به دیتابیس را میتوانید از طریق فایل کانفیگ موجود در اسکریپت پیدا کنید.

خطایابی: درصورتی که با اطلاعات موجود امکان لاگین در phpMyAdmin را نداشته باشید ،و یا فایل کانفیگ را در اسکریپت پیدا نکردید، میتوانید یک یوزر جدید برای دیتابیس ایجاد و با اطلاعات آن لاگین کنید و یا اینکه پسورد یوزر را مجددا بر روی آن ست کنید(البته تغییر پسورد توصیه نمیشود)

نکته: همچنین جهت دسترسی به phpMyadmin ، میتوانید از قسمت MySQL management  در بالای لیست دیتابیس ها بر روی لینک phpMyadmin  کلیک کنید.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر