دامنه چیست؟ چرا باید دامنه ثبت کنیم؟

دامنه چیست؟
خرید هاست
آموزش های دامنه

دامنه چیست؟

داشتن دامنه (Domain) اولین قدم برای حضور شما و یا کسب‌وکار شما در فضای وب می‌باشد. دامین (با تلفظ صحیح دُمِین در زبان انگلیسی) در واقع همان چیزی است که با وارد کردن آن در مرورگر می‌توانید به وب‌سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. بسیاری از افراد دو اصطلاح URL و دامنه را باهم اشتباه می‌گیرند و در واقع دامنه (مانند google.com) بخشی از یک URL بوده و خود URL از بخش‌های مختلفی مانند ساب‌دامین و پروتکل تشکیل می‌شود. مثلا https://blog.example.fr/news یک URL است که //:https پروتکل و blog ساب‌دامین آن است. دو اصطلاح «دامنه» و «نام‌ دامنه» معمولا به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. اما در حقیقت یک تفاوت کوچک باهم دارند: maralhost.com یک دامین و maralhost نام دامنه است. دامنه بخشی مهم از هویت کسب‌و‌کار شما بوده و باید در انتخاب نام دامنه و پسوند آن نهایت دقت را بکار ببرید. در گذشته، نام‌های دامنه تنها از حروف الفبای انگلیسی (کد ASCII) پشتیبانی می‌کردند اما با توسعه استاندارد IDN، امکان استفاده از اسکریپت‌های زبان‌های دیگر نیز فراهم شد. ما در این مقاله به طور کامل به بررسی دامین و موضوعات مرتبط با آن پرداخته و به سوالات مختلفی که ممکن است برای شما پیش بیاید پاسخ خواهیم داد.

دامنه چگونه کار می‌کند؟

اما وقتی شخصی دامنه‌ای را در مرورگر خود تایپ می‌کند چه اتفاقی می‌افتد؟ اینترنت شبکه بزرگی متشکل از صدها میلیون وب‌سایت است و تمام وب‌سایت‌ها دارای دامین منحصر‌به‌فرد خود می‌باشند که افراد با کمک آن می‌توانند از طریق موتورهای جستجویی مانند گوگل به آنها دسترسی پیدا کنند. در اینجا یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که مرورگرها و وب‌سرورها تنها با آدرس IP کار می‌کنند. اما حفظ کردن تعداد زیادی IP عملاً برای ما ناممکن است و به همین دلیل نام‌های دامنه ایجاد شدند. اما نام دامنه چگونه به آدرس IP تبدیل می‌شود؟ ما برای تبدیل نام‌‌دامنه به IP از سیستمی به نام سیستم نام دامنه یا DNS استفاده می‌کنیم، سیستمی که متشکل از سرورهایی است که وظیفه آنها ذخیره‌سازی آدرس‌های IP و انطباق آنها با نام‌های دامنه مربوطه می‌باشد.

سیستم نام دامنه

اگر DNS نبود، در این صورت شما برای دسترسی به وب‌سایت‌ها باید رشته‌های عددی ‌مانند 216.287.0.8 یا 8844::2001:4860:4860 را در مرورگر خود تایپ می‌کردید. وقتی فردی نام دامنه وب‌‌سایت شما را در نوار آدرس مرورگر خود تایپ می‌کند، در واقع درخواستی را به سمت سرور DNS ارسال می‌کند. سپس دی‌ان‌اس به دنبال آدرس IP مرتبط با نام دامنه درخواستی رفته و پس از پیدا کردن IP مربوطه، آن را به سروری که فایل‌های وب‌سایت شما در آن ذخیره می‌شوند، ارسال می‌کند. در مرحله بعد نیز وب‌سرور تمام فایل‌ها و داده‌های وب‌سایت درخواستی کاربر را به سمت مرورگر او ارسال کرده و وب‌سایت مورد نظر باز می‌شود. دی‌ان‌اس عملکردی شبیه دفترچه تلفن همراه دارد و قطعا ما برای تماس با دوستان و آشنایان خود نمی‌توانیم تمام شماره‌ تلفن‌ها را حفظ کنیم و برای هر شماره یک نام ذخیره می‌کنیم.

دامنه از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

قسمت‌های مختلف دامنه

دامین حداقل از دو بخش اصلی تشکیل می‌شود:

۱- نام دامنه (Domain Name)

۲- دامنه سطح بالا (TLD) که به آن extension دامنه هم میگویند

به عنوان مثال، در دامنه yourdomain.com ، به قسمت com. تی‌ال‌دی و به قسمت yourdomain نام دامنه می‌گویند. TLD‌های مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به مواردی مانند org ، .net، .gov. و edu. اشاره کرد که همگی تحت کنترل سازمانی به نام ICANN هستند. برخی از دامنه‌ها نیز دارای قسمت فرعی به نام زیردامنه یا همان ساب‌دامین (Subdomain) هستند. به عنوان مثال blog، ساب‌دامین دامنه blog.yourwebsite.com است. توجه داشته باشید که این قسمت‌ها با نقطه از هم جدا می‌شوند و نه خط‌فاصله و یا خط مورب. قسمت دیگری (بعد از علامت /) به نام Subdirectory یا Subfloder یا Path وجود دارد که کلمات آن ارتباط مستقیمی با محتوای اصلی وب‌سایت داشته و صرفا با هدف سازماندهی مطالب یک وب‌سایت ایجاد می‌شود. در عکس بالا tutorial همان Subdirectory (زیر دایرکتوری) است.

ثبت دامنه چه مزایایی دارد؟

مزایای داشتن دامنه

داشتن دامنه دارای مزایای متعددی بوده و می‌تواند از جنبه‌های مختلفی به کسب‌وکار و یا هر حوزه‌ای که در آن فعال هستید، کمک کند. در ادامه با مهم‌ترین مزایای دامنه‌ها آشنا می‌شوید:

حفظ کردن آسان: این مهم‌ترین مزیت یک دامنه است و همانطور که اشاره شد با وجود دامنه‌ها دیگر افراد مجبور نیستند برای دسترسی به وب‌سایت‌ها، آدرس IP آنها را حفظ کنند.

برندسازی و بهبود کسب‌وکار: داشتن یک دامین حرفه‌ای می‌تواند به جذب افراد و برندسازی کسب‌وکار شما کمک فراوانی کند. دامنه در واقع اولین چیزی است که افراد در هنگام بازدید وب‌سایت شما آن را می‌بینند، پس در انتخاب آن باید نهایت دقت را بکار ببرید.

افزایش اعتبار و اعتماد: داشتن دامنه می‌تواند باعث افزایش اعتبار کسب‌وکار شود البته نه هر دامنه‌ای. وب‌سایت‌هایی که از نام‌های دامنه سفارشی (مانند example.com) استفاده می‌کنند، نسبت به وب‌سایت‌هایی که دارای دامنه رایگان (example.wordpress.com) هستند، ظاهری جذاب‌تر دارند و علاوه‌براین افراد بیشتر به آنها اعتماد کرده و با خیال راحت در انجام کارهایی مانند ارسال فرم نظرسنجی و ایجاد حساب کاربری در وب‌سایت مشارکت می‌کنند.

امکان داشتن ایمیل‌های سفارشی: خرید دامنه این امکان را به شما می‌دهد تا ایمیل‌های سفارشی مانند [email protected] یا [email protected] برای خود بسازید. این امر نیز می‌تواند باعث افزایش اعتماد افراد به کسب‌وکار شما شود.

مالکیت وب‌سایت: شما با ثبت یک دامنه می‌توانید ادعا کنید که مالک دامین خود و وب‌سایت مرتبط با آن هستید و تا زمانی که دامنه تحت مالکیت شما باشد، شخص دیگری نمی‌تواند ادعایی در رابطه با آن داشته باشد. در واقع نام‌های دامنه‌ منحصربه‌فرد هستند و دو نفر یا سازمان متفاوت نمی‌توانند به صورت همزمان مالک یک دامین باشند.

چگونه دامنه ثبت کنیم؟

قبل از انتخاب و ثبت دامنه باید مطمئن شوید که کسی قبلا آن را ثبت نکرده است. برای انجام اینکار باید از ابزار بررسی آزاد بودن دامنه استفاده کنید که امروزه اکثر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ و دامنه‌ دارای چنین ابزاری هستند. پس از اطمینان از آزاد بودن نام دامنه مورد نظر خود، به یکی از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات دامین مراجعه و اقدام به ثبت دامنه کنید. اما قبل از انجام اینکار حتما در رابطه با شرکت و یا وب‌سایت مربوطه تحقیق کنید و پس از اطمینان از معتبر بودن آن، اقدام به خرید دامنه کنید. علاوه‌براین قبل از ثبت دامین باید به قیمت آن و بودجه‌ای که در اختیار دارید توجه کنید. به عنوان مثال دامنه‌های سطح بالا مانند info. و com. چندین برابر دامنه‌ سطح کشوری ir. قیمت دارند. مراحل ثبت‌ دامین شامل وارد کردن اطلاعاتی مانند نام و نام خانودگی، آدرس پستی، کد ملی و غیره می‌شود که باید با نهایت دقت اینکار آنها را وارد کنید. در پایان نیز پس از ثبت نام و پرداخت هزینه دامین می‌توانید به حساب کاربری خود در نزد وب‌سایت مربوطه دسترسی پیدا کنید، حساب کاربری که شامل یک کنترل‌پنل مدیریت دامین می‌شود.

انواع دامنه کدامند؟

با آشنا شدن در مورد انواع مختلف دامین می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد یک وب‌سایت کسب کنید. در ادامه با برخی از رایج‌ترین انواع دامنه آشنا می‌شوید:

دامنه‌های سطح بالا (Top-Level Domain)

دامنه سطح بالا (TLD) نوعی پسوند (extension) و در واقع بخشی از دامین است و امروزه TLDهای مختلفی در بازار وجود دارد که از میان آنها می‌توان به com ،.org. و edu. اشاره کرد. دامنه com. محبوب‌ترین دامنه سطح بالا در جهان است و طبق آخرین آمارها بیش از ۴۸٪ تمام وب‌سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. یک پسوند محبوب مانند com. و org. می‌تواند باعث بهبود رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو شود زیرا کاربران به این نوع دامنه‌ها معمولا اعتماد بیشتری دارند. اما خود دامنه‌های سطح بالا انواع مختلفی دارند که در ادامه در رابطه با آنها صحبت خواهیم کرد.

دامنه سطح بالای کشوری (ccTLD)

دامنه سطح بالای کشوری نوعی TLD است که به طور خاص برای کشور‌ها ایجاد شده است. دامنه‌های سطح بالای کشوری همگی از دو حرف تشکیل شده‌اند مانند ir ،.fr. و us. که به ترتیب مخصوص کشورهای ایران، فرانسه و آمریکا هستند. استفاده از ccTLDها برای کسب‌وکارهای محلی و همچنین شرکت‌هایی که در کشورهای مختلفی فعالیت دارند، مناسب می‌باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید برای کسب‌وکار خود یک دامنه ir. خریداری کنید یا مثلا اگر مشتریان هدف شما از کشورهای آلمان، کانادا و برزیل هستند، در این صورت می‌توانید برای وب‌سایت خود سه دامنه ca ،.de. و br. تهیه کنید. انجام اینکار باعث افزایش ترافیک ارگانیک وب‌سایت شما می‌شود. ‌امروزه حدود ۳۱۶ ccTLD مختلف در دنیا وجود دارد.

دامنه سطح بالای عمومی (gTLD)

دامنه‌های سطح بالای عمومی نوعی دامین هستند که به کشور خاصی اختصاص نداشته و معمولا هیچ معیار خاصی برای دریافت آنها وجود ندارد. با این حال، برخی از پسوندهای gTLD برای آژانس‌ها یا سازمان‌های خاصی طراحی شده‌اند. به عنوان مثال سازمان‌ها بهتر است از پسوند org. استفاده کنند و از بکارگیری پسوند نامرتبط مانند xyz. خودکاری کنند زیرا انجام اینکار ممکن است باعث سردرگمی بازدیدکنندگان شود. دامنه سطح بالای com. محبوب‌ترین gTLD در بازار است و امروزه بیش از ۱۰۰۰ پسوند gTLD مختلف وجود دارد.

دامنه سطح بالای حمایت شده (sTLD)

دامنه‌های سطح بالای حمایت‌ شده (Sponsored Top Level Domain) نوعی TLD هستند که ‌تنها یکسری سازمان خاص می‌توانند از آنها استفاده کنند. به عنوان مثال دامین google. تنها توسط گوگول مورد استفاده قرار می‌گیرد یا مثلا تنها موزه‌ها می‌توانند از پسوند museum. استفاده کنند.

دامنه سطح دوم (Second-level domain)

دامنه سطح دوم یا (SLD) از نظر سلسه مراتب دامنه‌ای پس از TLD قرار می‌گیرد. SLD در واقع بخشی از دامین است که در سمت چپ آخرین نقطه از سمت راست قرار دارد. به عنوان مثال در دامنه www.maralhost.com، پسوند com. دامنه سطح بالا و maralhost دامنه سطح دوم است. برخی از مؤسسات و شرکت‌ها به صورت خاص از دامنه سطح دوم استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، مؤسسات دانشگاهی در کشور بریتانیا اغلب دامنه‌هایی با پسوند ac.uk. را ثبت می‌کنند و یا مثلا شرکت‌های بازرگانی در استرالیا ترجیح می‌دهند از دامنه com.au. استفاده کنند.

دامنه سطح سوم یا ساب‌دامین (Third-level domain)

زیردامنه یا دامنه سطح سوم بخشی جداگانه از دامین اصلی بوده و بیشتر برای سازماندهی محتوای یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، قسمت developers بخشی از دامین developers.google.com است که گوگل از آن برای ارائه یکسری اطلاعات خاص به توسعه‌دهندگان استفاده می‌کند. ایجاد وب‌سایت‌های چند زبانه یکی دیگر از کاربردهای ساب‌دامین‌ها است. به عنوان مثال وب‌سایت ویکی‌پدیا دارای تعدادی زیادی زیردامنه می‌باشد که هر کدام مقالات مرتبط با زبان خاصی را به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال دامنه fa.wikipedia.org مخصوص صفحاتی است که به زبان فارسی نوشته شده‌اند. در وب‌سایت google.co.uk، پسوند uk. دامنه سطح بالا، co. دامنه سطح دوم و google دامنه سطح سوم است.

یک نام دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

در هنگام انتخاب نام دامنه باید بسیار دقت کنید زیرا یکی از مهم‌ترین عناصر وب‌سایت شما بوده و می‌تواند نقش مهمی در جذب افراد به کسب‌وکار آنلاین شما داشته باشد. پس نامی را انتخاب کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • عدم استفاده از اعداد و علامت‌هایی مانند خط‌فاصله
  • دارای کلیدواژه‌هایی مرتبط با حوزه فعالیت شما
  • به‌خاطرسپاری آسان
  • خاص و منحصربه‌فرد بودن
  • ارتباط داشتن با پسوند انتخابی
  • نداشتن غلط املایی
  • کوتاه‌بودن تا جای ممکن
ویژگی‌های یک دامنه خوب

سوالات متداول

چگونه دامنه رایگان تهیه کنم؟

امکان دریافت رایگان دامنه‌های سطح بالایی مانند com. و ir. وجود ندارد. اما برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی، به مشتریان جدید خود یک دامنه رایگان هدیه می‌دهند. در این رابطه مطلبی با عنوان «چطور دامنه رایگان پیدا کنم» نوشتیم که می‌توانید مطالعه کنید.


چگونه اطلاعات یک دامنه‌ را بررسی کنم؟

برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به یک دامین خاص می‌توانید از پایگاه‌های دامنه‌ عمومی مانند ICANN، دامین‌تولز یا whois.com استفاده کنید که شامل مواردی مانند تاریخ ثبت، بروزرسانی و انقضا، سرورهای DNS، شرکت رجیسترر، و آی‌دی IANA و برخی موارد دیگر می‌شود.


از چه مواردی نمی‌توانیم در نام دامنه استفاده کنیم؟

نام‌های دامنه تنها می‌توانند شامل حروف، اعداد و خط فاصله شوند و استفاده از سایر موارد امکان‌پذیر نیست. به عنوان مثال شما نمی‌توانید نام‌دامنه‌ای مانند example_$.com# را ثبت کنید. علاوه‌براین نام دامنه باید حداقل ۱ و حداکثر ۶۳ کاراکتر داشته باشد.

منابع : Hostinger، Webflow و Hubspot

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed