ارور Unauthorized 401 چیست و چگونه رفع می‌شود؟

ارور Unauthorized 401
خرید هاست
میزبانی وب

اگر با خودمان روراست باشیم، بخاطر مشکلات اینترنتی و مسائلی مانند تحریم‌های بین‌المللی ارورهای اینترنتی و خطاهای مختلف جزئی از روتین‌های وب شده است و داشتن اطلاعات در مورد دلیل نمایش و همچنین چگونگی ایجاد آنها برای تمامی کاربرانی که می‌خواهند در وب حرفه‌ای باشند و یا می‌خواهند کسب‌وکار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنند ضروری می‌باشد. ارور Unauthorized 401 یکی از این ارورها است که در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه این ارور از کجا می‌آید و چگونه می‌توان آن را رفع کرد صحبت کنیم.

در ادامه به معرفی ارور Unauthorized 401 می‌پردازیم و می‌بینیم که این ارور چه ویژگی‌هایی دارد و از چه نوعی می‌باشد.

ارور Unauthorized 401 چیست؟

در پاسخ به این سوال که ارور Unauthorized 401 می‌توانیم این تعریف را ارائه کنیم: یک ارور از ارورهای سمت کاربر که در آن به ما اعلام می‌‌شود که اصالت‌سنجی کاربر با مشکل مواجه شده است و مجوز دسترسی به صفحه موردنظر صادر نشده است.

ارور Unauthorized 401 چیست

تعریف کتابی ارائه‌شده موضوعات زیادی را در این یک جمله بیان می‌کند که برای درک بهتر لازم است آنها را باز کنیم. در اولین قسمت از این تعریف به این موضوع اشاره می‌شود که با یک ارور سمت کاربر طرف هستیم. اما این به چه معناست؟

ارور Unauthorized 401 یک ارور سمت کاربر

ارورهای اینترنتی عموما روش‌های مختلفی را برای نمایش دارند، بعضی از ارورها برای سایت موردنظر شخصی‌سازی شده و با قالب سایت یکی شده‌اند و بعضی دیگر نمایشی ساده‌تر دارند. عموم ارورهایی که کاربران مشاهده می‌کنند با یک عدد سه رقمی به‌عنوان کد ارور نمایش داده می‌شود. به این نوع از خطاها، ارور کدهای وضعیت HTTP گفته می‌شود. این کد سه رقمی معرف این است که ارور از کجا ناشی شده و در رابطه با چه موضوعی می‌باشد. در بین انواع ارورهای HTTP ارورهای سری 4xx و 5xx نسبت به سایرین بیشتر بروز کرده و نمایش داده می‌شوند.

ارورهای 4xx ارورهای سمت کاربر یا کلاینت و ارورهای 5xx به ارورهای سمت سرور معروفند. به این مفهوم که وقتی اروری با صدگان 4 به شما نمایش داده شد، علت بروز این ارور باید از سمت کلاینت باشد و درخواستی که برای سایت ارسال شده است ممکن است مشکلی داشته و یا به سایت نرسیده باشد. اما وقتی ارور با صدگان 5 به شما نمایش داده می‌شود به این معنا است که ایراد از سمت سرور است و سایت موردنظر به مشکلی خورده است که مدیران سایت باید آن را برطرف کنند. ارور Unauthorized 401 یکی از ارورهای سمت کلاینت بوده و به این مفهوم است که سایت بدون مشکل بوده و شما باید موارد مختلف را برای دسترسی به سایت چک کنید.

ارور Unauthorized 401 از کجا می آید

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص ارورها نیاز دارید می‌توانید به مقالات خطای 404 چیست، ارور Forbidden 403، ارور Request Timeout 408، ارور Bad Request 400، رفع ارور 500، ارور Bad Gateway 502، رفع ارور 503 و ارور Gateway Timeout 504 مراجعه کنید. نکته اصلی که در مورد این ارور کلاینت وجود دارد این است که این ارور زمانی به وجود می‌آیند که المان HTTP Authentication عیب و ایراد خاصی را تشخیص دهد.

HTTP Authentication چیست؟

انتقال داده‌های حساس از طریق وب همیشه یکی از دغدغه‌های مهندسین و طراحان شبکه و برنامه‌های تحت وب بوده است و تلاش‌های مختلفی که در این راستا شد به ارائه پروتکل‌های مختلفی انجامید. از انواع مختلف این پروتکل‌ها می‌توان به HTTP Authentication و SSL اشاره نمود. HTTP Authentication یکی از اولین و ساده‌ترین پروتکل‌هایی است که برای انتقال داده به‌صورت رمزنگاری شده و امن ارائه شد. این پروتکل معمولا با نام Basic access authentication ارائه می‌شود که به معنای اصالت‌سنجی برای دسترسی‌های اولیه می‌باشد.

HTTP Authentication به نسبت پروتکل لایه امن یا همان SSL بسیار ضعیف بوده و اکنون برای انتقال هیچ اطلاعات مهمی استفاده نمی‌شود. اما همان‌طور که از نام آن پیداست یک اصالت‌سنجی را برای ارائه دسترسی‌های اولیه به کاربر انجام می‌دهد. بروز ارور Unauthorized 401 یکی از نشانه‌های عدم محرز شدن درستی ورود از طرف این معیار می‌باشد.

HTTP Authentication چیست

معیار HTTP Authentication هنوز برای موارد مختلفی مانند ارسال پسوردهای ساده و پلاگین‌های کوچک در بعضی سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکانیزم یک ترکیب ساده و پشت‌سرهم از یوزرنیم و پسورد که با یک دو نقطه(:) از هم جدا شده‌اند را رمزگذاری کرده و از طریق لینک HTTP ارسال می‌کند. این لینک به‌راحتی قابل رمزگشایی است و پسوردها لو خواهد رفت. به همین علت فقط از آن برای موارد ساده و تعیین دسترسی‌های ساده استفاده می‌شود.

ارور Unauthorized 401 از کجا پیدا می‌شود؟

وقتی مکانیزم HTTP Authentication نتواند تاییدیه اینکه شما کاربر این سایت هستید را بدهد و شما را تایید شده بداند ارور Unauthorized 401 به شما نمایش داده خواهد شد. در واقع ارور Unauthorized 401 می‌گوید که شما برای صفحه‌ای که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید از سطح دسترسی لازم برخوردار نیستید.

وجود چنین اروری یک امر طبیعی به نظر می‌رسد. اما داستان جایی شروع می‌شود که شما می‌خواهید به یک صفحه عمومی از یک سایت دسترسی پیدا کنید. در اینجا نمایش ارور Unauthorized 401 می‌تواند برای شما کمی دردسر درست کند. این امر باعث می‌شود که شما در موارد مختلف کمی به دردسر افتاده و مجبور شوید روش‌های مختلفی را برای ورود به این سایت امتحان کنید.

ارور Unauthorized 401 از کجاست

این خطای احراز هویت و تشخیص می‌تواند به دلایل مختلفی باشد که حتی مدیران سایت هم در آن نقش داشته و صرفا تقصیر کلاینت نیست. از انواع علل بروز ارور Unauthorized 401 می‌توان به عدم احراز هویت بخاطر استفاده از آدرس IP مشکوک توسط VPNها، ریدایرکت شدن به بخشی که دسترسی به آن مجاز نیست، از بین رفتن کوکی‌هایی که شما را لاگین نگه داشته‌اند و مواردی از این دست را نام برد.

در ادامه با معرفی روش‌های رفع ارور Unauthorized 401 بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

رفع ارور Unauthorized 401

برای رفع ارور Unauthorized 401 مجموعه اقدامات مختلفی است که می‌توانید آنها را انجام دهید. به‌طورکلی می‌توان ارور Unauthorized 401 را یکی از ارورهایی دانست که برخلاف ارورهایی مانند 503 و یا 504 که کاربر نقش خاصی ندارد و باید از طرف مدیران سایت رفع شود، بیشتر تلاش‌ها برای رفع این ارور متوجه کاربر بوده و عموما سایت در وضعیتی سلامت قرار دارد. البته در موارد کمی که به آنها می‌پردازیم مدیران سایت باید به میان بیایند. اما به‌طورکلی ارور Unauthorized 401 واقعا یک ارور سمت کلاینت و کاربر می‌باشد.

روش‌ها و مراحلی که باید برای رفع این ارور دنبال کنید به این صورت می‌باشد:

چک کردن URL سایت

یکی از اصلی‌ترین مواردی که می‌توانید برای ایجاد ارور Unauthorized 401 معرفی نمود انتقال به بخشی از سایت است که به آن دسترسی ندارید. این موارد ممکن است به دلیل ریدایرکت شدن‌ها و یا یک کلیک اشتباه و ناخواسته پیش بیاید. همین‌طور اگر آدرس URL را از جایی کپی کرده باشید و آدرس ناقص باشد، ممکن است به صفحات و دایرکتوری‌هایی ارجاع پیدا کند که برای کاربران سایت مسدود بوده و در نتیجه آن ارور Unauthorized 401 به شما نمایش داده شود.

پس اولین اقدامی که در مواجهه با ارور Unauthorized 401 باید انجام گیرد این است که URL سایت خود را چک کنید. در صورتی که URL سایت ایرادی داشت و یا به‌صورت غیر واضح نوشته شده بود بهتر است به صفحه اصلی سایت رفته و از منوها و لینک‌های موجود در سایت به برگه موردنظر خود دسترسی پیدا کنید.

رفع ارور Unauthorized 401

Login کردن در سایت

احتمال اینکه ارور Unauthorized 401 به علت لاگین نبودن به شما نمایش داده شود بسیار زیاد است. البته شاید صفحه‌ای که می‌خواهید به آن دسترسی پیدا کنید یک صفحه کاملا عمومی باشد، اما با لاگین کردن مجدد به سایت در واقع به سایت اعلام خواهید نمود که وضعیت اصالت‌سنجی و احراز هویت شما درست بوده و تمامی خطاهایی که HTTP Authentication به بار آورده است برطرف خواهد شد.

احتمال رفع شدن ارور Unauthorized 401 با استفاده از لاگین در سایت بسیار بالا است. در صورتی که در سایت لاگین هستید، می‌توانید از سایت خارج شده و مجددا وارد سایت شوید. بهتر است بعد از این خارج شدن از سایت یک بار هم مرورگر خود را به‌صورت کامل ببندید تا Session فعلی شما نیز بسته شود. بعد از ورود مجدد و لاگین کردن به احتمال زیاد ارور Unauthorized 401 به‌صورت کامل برای شما برطرف خواهد شد.

پاک کردن کوکی‌ها و تغییر IP

یکی از عوامل ارور Unauthorized 401 و یا به‌صورت کلی‌تر ایراد در HTTP Authentication به این علت می‌باشد که شما یک کاربر مشکوک تلقی می‌شوید. برای رفع این ایراد لازم است تا به‌عنوان یک کاربر جدید وارد شوید و مجددا درخواست خود را ارسال کنید. برای این کار باید تمامی کوکی‌ها و کش خود را پاک کنید. ترجیحا می‌توانید DNSهای خود را نیز حذف کرده تا شاید به یک سرور CDN جدید متصل شوید.

احتمال رفع ارور Unauthorized 401 در صورت استفاده از این روش بسیار بالا بوده و معمولا نیاز نمی‌شود تا به‌سراغ بقیه روش‌ها بروید. اما در صورتی که از اول هم از VPN استفاده می‌کرده‌اید و هنوز این مشکل برقرار است باید به‌سراغ مرحله بعدی بروید.

VPN خود را قطع کنید

در بعضی از موارد استفاده از VPN عامل اصلی نمایش ارور Unauthorized 401 خواهد بود. این احتمال وجود دارد که شما به دلیل استفاده از IP ناشناس و شلوغ که درخواست‌های بالایی دارد، به‌عنوان یک کاربر مشکوک توسط سایت موردنظر تشخیص داده شوید. استفاده از VPN در کنار تمام مزایایی که دارد می‌تواند باعث چنین وضعیت‌هایی شود. استفاده از VPN‌های رایگان به علت بالا بودن ترافیک ورودی به خیلی از CDNها و این موضوع که تعداد زیادی کاربر از از یک IP استفاده می‌کنند باعث می‌شود تا خیلی از درخواست‌ها خصوصا روی سایت‌هایی که از هاست‌ها و سرورهای داخلی استفاده می‌کنند، به‌عنوان درخواست‌هایی مشکوک تلقی شوند. روی خیلی از این هاست‌ها نسبت به فعالیت‌های جریان ترافیکی خارجی سخت‌گیری‌هایی اعمال می‌شود.

برای رفع ارور Unauthorized 401 که به این علت ایجاد می‌شود لازم است تا VPN خود را قطع کرده و با IP داخلی به سایت موردنظر دسترسی پیدا کنید.

رفع ارور 401

استفاده از مرورگر دیگر و ریست کردن کانکشن اینترنت

یک بار خاموش و روشن کردن مودم و تغییر مرورگر اینترنت یکی از مواردی است که شما می‌توانید از آن به‌عنوان یکی از آخرین کارهایی که از دستتان بر می‌آید انجام دهید. با این کار شما یک کانکشن تازه از ISP خود دریافت می‌کنید که احتمال تغییر IP شما در آن وجود دارد و مرورگری که انتخاب کرده‌اید نیز با کوکی‌ها و کش دیگری به سایت متصل شده است. پس در نتیجه برای سایت موردنظر یک کاربر تازه خواهید بود. این کارها یکی از موثرترین روش‌ها برای رفع ارور Unauthorized 401 می‌باشد.

عموما ارور Unauthorized 401 تا اینجای کار رفع شده و دیگر مزاحم شما نخواهد شد. در صورتی که این ارور باز هم به شما نمایش داده شود، وقت آن رسیده است که توپ را در زمین سایت بندازیم.

با پشتیبانی سایت تماس بگیرید

در موارد متعددی ممکن است بعضی از دسترسی‌ها جابه‌جا شده و یا تعیین سطوح دسترسی که در سایت‌ها وجود دارد به خاطر اتفاقات مختلفی مانند آپدیت‌های مختلف و یا تغییرات متعدد در تنظیمات و یا حتی اختلال بعضی از افزونه‌ها تغییر پیدا کند. این تغییر دسترسی‌ها در رابطه با بخشی از محتوای سایت می‌تواند به‌صورت ارور Unauthorized 401 نمایش داده شود.

برای رفع ارور Unauthorized 401 آخرین راهکار شما تماس با پشتیبان‌ها و یا مدیران سایت خواهد بود. برای رفع این ارور مدیران سایت ممکن است دسترسی پروفایل کاربری شما را بالاتر برده و یا در صورتی که مسیر اشتباه را انتخاب کرده باشید به شما راهنمایی بدهند و یا مشکل را برطرف کنند.

نتیجه‌گیری

ارور Unauthorized 401 موضوعی بود که به‌طور کامل در این مقاله بررسی شد. هر چند HTTP Authentication یک پروتکل انتقال امن کاملا ناامن!!! به‌حساب می‌آید و کدی که به‌عنوان رمز می‌سازد توسط نرم‌افزارهای خیلی ساده‌ای کاملا رمزگشایی می‌شود. اما روان بودن و سبک بودن این قابلیت باعث شده است تا در زمره مواردی قرار بگیرد که هنوز برای دسترسی‌های سطحی از آن استفاده شود. همین امر موجب شده است تا ما با پدیده‌ای به نام ارور Unauthorized 401 مواجه شویم. همان‌طور که دیدیم روش‌های رفع ارور Unauthorized 401 بیشتر اقداماتی عمومی در جهت برقراری یک کانکشن امن و سالم هستند، اما در صورتی که این ارور همچنان ادامه‌دار باشد لازم می‌شود تا با مدیران سایت تماس گرفته و یا بعدا به سایت موردنظر خود مراجعه کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها