انتقال مالکیت دامنه؛ توضیح گام به گام مراحل

انتقال مالکیت دامنه
خرید هاست

دامنه چیست؟

 دامنه‌ها یکی از اصلی‌ترین مواردی هستند که در استفاده از اینترنت با آنها آشنا می‌شویم. اجازه دهید این مورد که دامنه چیست را با یک مثال ساده دنبال بیان کنیم. وقتی شما می‌خواهید به یک مغازه یا نمایشگاه بروید، با استفاده از آدرس به محل مورد نظر می‌روید. در اینترنت نیز به همین صورت است، و برای بازدید از یک سایت اینترنتی لازم است که آدرس سایت را وارد کنید، که این آدرس همان دامنه است. اگر  تعریف ساده‌ای از دامنه بیان کنیم، باید بگوییم دامنه نامی است یکتا و غیر تکراری که صرفاً مخصوص یک سایت بوده و با استفاده از آن می‌توان به یک سایت دسترسی داشت. 

دامنه چیست

حتی اگر این کار را نکنید و مستقیماً آنچه می‌خواهید را در اینترنت جستجو کنید، باز هم گوگل و یا موتورهای جستجو فهرستی را در اختیار شما قرار خواهند داد، که لیستی از دامنه‌ها است. شاید شما در اولین نگاه فقط عناوین را ببینید. اما این لیست بر اساس نام دامنه‌ها و میزان سرچ آنها مرتب شده است. 

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مورد دامنه باید به آن توجه داشت این است که دارنده یک دامنه و یا همان صاحب امتیاز دامنه است، که در واقع صاحب سایت بوده و مالک اصلی آن تلقی می‌شود. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم. در صورتی که می‌خواهید دقیق‌تر بحث دامنه را دنبال کنید می توانید به مقاله دامنه چیست مراجعه کنید.

صاحب امتیاز دامنه کیست؟

 سازمانی به نام سازمان جهانی دامنه وجود دارد، و هر کسی که یک دامنه و یک آدرس برای سایت خود لازم دارد باید، مشخصات خود را به همراه نام دامنه مورد نظر در آن ثبت کند. این سازمان که تحت عنوان ICANN معرفی می‌شود، نمایندگانی را معرفی می‌کند و با توجه به قوانین و مقررات این سازمان اقدام به فروش دامنه می‌کنند. همینطور هر کشور یک سازمان داخلی برای خود دارد که مسئول ثبت دامنه‌های ارائه شده روی پسوند ملی کشور است. در ایران این پسوند ملی همان ir بوده و سازمانی که مسئول ارائه این دامنه‌ها است، ایرنیک نام دارد.

وقتی شما قصد راه‌اندازی یک سایت و یا حتی رزرو یک دامنه برای خود را داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به سایت سازمان ایرنیک و یا نمایندگانی که دارند، دامنه خود را خریداری نمایید. برای اطلاع از اینکه‌ نمایندگان دقیقاً چه کار می‌کنند، می‌توانید به مقاله گرفتن نمایندگی دامنه مراجعه کنید. ثبت دامنه در خیلی از هاستینگ‌های معتبر به این صورت می‌باشد که شما با استفاده از خدمات آنها دامنه را ارزانتر از خود ایرنیک خریداری می‌کنید. وقتی شما یک دامنه را خریداری می‌کنید، صاحب امتیاز این دامنه خواهید بود و سایتی که با این دامنه راه‌اندازی شود، متعلق به شما خواهد بود.

انتقال مالکیت دامنه چیست

البته باید در نظر داشته باشید وقتی شما یک دامنه خریداری می‌کنید در واقع آن را اجاره کرده‌اید و باید آن را تمدید کنید. وقتی یک دامنه جهانی به نام شما ثبت شود دیگر کسی نمی‌تواند آن را از شما بگیرد، و به صورت کامل تا زمانی که آن را تمدید کنید و هزینه آن را بپردازید در اختیار شما خواهد بود. انتقال مالکیت دامنه روشی است که در صورت نیاز می‌تواند دامنه را به شخص دیگری واگذار نمایید.

در انتقال مالکیت دامنه چه کاری انجام می‌شود

وقتی صحبت از انتقال مالکیت دامنه به میان می‌آید، صحبت بر سر این است که شما امتیاز دامنه و کلیه مدتی که آن را تمدید کرده‌اید و در اختیار شماست را به شخص دیگری منتقل نمایید. وقتی شما انتقال مالکیت دامنه را انجام دهید، دقیقاً مانند این است که سایت خود را به طور کامل به آن شخص واگذار کرده باشید. دامنه سند سایت شما است. در واقع اتفاقی که در انتقال مالکیت دامنه می‌افتد این است که شما دامنه خود را با تمامی اعتباری که دارد به شخص دیگری واگذار کرده‌اید.

برای انتقال مالکیت دامنه لازم است تا شما یک سلسله مراتب از کارها را انجام دهید تا انتقال مالکیت دامنه با موفقیت به انجام برسد. این کارها شامل اعلام کدها و تاییدیه‌هایی به سازمان‌های مربوطه و سپری شدن مدت زمانی خاص می‌باشد.

انتقال مالکیت دامنه در مورد دامنه‌های ir و بین المللی مانند com، org و net روال کاملاً مجزایی داشته و با هم تفاوت‌هایی دارند. در دامنه‌های ir شما باید خودتان اقدام کرده و کار انتقال مالکیت دامنه به نام صاحب بعدی را خودتان انجام دهید. اما در مورد دامنه‌های بین المللی قضیه کاملاً متفاوت است. وقتی که شما قصد انتقال مالکیت دامنه بین المللی خود را داشته باشید تنها کاری باید با رجیسترار یا همان  نماینده خود هماهنگ کرده و کدهای مربوطه را در اختیار وی قرار دهید.

اما دو نکته خیلی مهم که باید در انتقال مالکیت دامنه چه به صورت ملی و چه به صورت بین المللی در نظر داشته باشید؛ اول اینکه دامنه شما همیشه قفل باشد، مگر وقتی که بخواهید دامنه را انتقال دهید، و دوم این که کد انتقال خود را به صورت امن و مطمئن نگهداری کنید و آن را در اختیار هر کسی نگذارید.

انتقال مالکیت دامنه‌های ir

یکی از مواردی که اغلب باعث انتقال دامنه می‌شود، بسیاری از افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای کسب و کار خود هستند برای اینکه از پیچیدگی‌های کار و امور وقت گیر به دور باشند، خرید دامنه را به عهده طراح سایت می‌گذارند و این کار منجر می‌شود، که بعد از تکمیل شدن و در زمان تحویل سایت یک عملیات انتقال مالکیت دامنه صورت گیرد. برای اینکه مالکیت دامنه را به شخص دیگری منتقل کنید، مراحلی که در ادامه ذکر شده است، را انجام دهید.

اولین کاری که برای انتقال مالکیت دامنه باید انجام داد این است که به سراغ پنل کاربری خود در ایرنیک بروید، و از آن گزینه انتقال دامنه را انتخاب کنید.

انتقال دامنه ir

 در این بخش شما دو قسمت برای ورود را مشاهده می کنید. بخش اول مربوط به خرید دامنه است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت و بخش بعدی در آن مربوط به فروش و انتقال مالکیت دامنه به شخص دیگری می‌باشد، که اکنون می‌خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

باز کردن قفل

در این بخش شما باید نام دامنه مورد نظر خود که می‌خواهید عملیات انتقال مالکیت دامنه را روی آن انجام دهید وارد کرده و ادامه را بزنید. بعد از آن به مرحله بعد منتقل خواهید شد.

رمز انتقال مالکیت دامنه

در این جا با صفحه‌ای مانند تصویر بالا مواجه خواهید شد که در آن به شما گفته خواهد شد، انتقال دامنه برای شما قفل شده است. برای اینکه بتوانید انتقال مالکیت دامنه را به انجام برسانید، باید بازکردن انتقال(قفل انتقال) را بزنید. همانطور که قبلاً نیز در رابطه با قفل دامنه صحبت کردیم بهتر است اگر قصد انتقال مالکیت دامنه را ندارید، این قفل را بیهوده باز نکنید، و دامنه همیشه قفل باشد.

.بعد از انجام این کار صفحه‌ای مانند تصویر بالا به شما نشان داده خواهد شد که در آن از موفقیت‌ آمیز بودن باز شدن قفل و بروز شدن کد انتقال و معتبرسازی آن خبر می‌دهد. اکنون مجدداً باید به صفحه انتقال دامنه باز می‌گردید، و دامنه مورد نظر را انتخاب می‌کنید.، و ادامه را بزنید

تایید رمز انتقال مالکیت دامنه

بعد از این کار همانطور که می‌بینید کد انتقال در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای انتقال مالکیت دامنه باید این کد را در اختیار شخصی قرار دهید که می‌خواهید سایت را به وی منتقل نمایید. در این مرحله این کد باید به عنوان کد ورودی در قسمت اول صفحه انتقال دامنه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، وارد شود.

ورود کد انتقال مالکیت دامنه

بعد از اینکه درخواست کننده دامنه رمز انتقال را وارد کند و وارد بخش “تکمیل مراحل” شود، در ابتدا باید یک فاکتور 8000 تومانی توسط وی پرداخت شود. این هزینه انتقال بر عهده دریافت کننده و صاحب امتیاز جدید دامنه می‌باشد. بعد از پرداخت این هزینه، درخواست ارائه شده در صفحه‌ای که مربوط به انتقال دامنه مورد نظر می‌باشد، به صاحب امتیاز فعلی نشان داده خواهد شد.

تایید درخواست انتقال مالکیت دامنه

پس از این تایید لازم است تا مدارکی مانند کپی شناسنامه و همینطور کپی کارت ملی نیز برای ایرنیک ارسال شود و این تایید صرفاً نمی‌تواند به صورت یک تایید از طریق سایت باشد. در نظر داشته باشید در صورتی که از انتقال مالکیت دامنه مورد نظر پشیمان شدید، می‌توانید با استفاده از دکمه قفل کردن که در همین صفحه قرار دارد، انتقال دامنه را لغو نمایید، و تمامی درخواست‌هایی که برای انتقال مالکیت دامنه شما وجود دارد، را با این کار از بین ببرید.

اما در صورتی که شما خودتان یک ارسال کننده درخواست برای دریافت مالکیت دامنه باشید باید پس از واریز و تکمیل پرداخت منتظر باشید تا تاییدیه انتقال و مدارک از طرف ارائه دهنده امتیاز دامنه برای شما انجام شود تا دامنه به شما منتقل شده و در فهرست دامنه‌های شما، زیر منو دامنه‌های من قرار بگیرد.

انتقال مالکیت دامنه بین المللی

در دامنه‌های بین المللی انتقال مالکیت دامنه کمی با دامنه‌های ir تفاوت دارد، و شما به هیچ عنوان قرار نیست در این ماجرا نقشی داشته باشید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، یک و یا دو ایمیلی که به عنوان تاییدیه برای ایمیل Info سایت شما ارسال می‌شود را در اختیار نماینده‌ای که از آن خرید خود را انجام داده‌اید قرار دهید. انتقال مالکیت دامنه‌های بین المللی دو شکل متفاوت دارد. یا هر دو طرف این انتقال از یک نماینده بزرگ مانند GoDaddy و یا Joker خرید خود را انجام داده‌اند و یا اینکه هر کدام از آنها از نماینده‌ای جدا استفاده می‌کنند، که در اینصورت روند کار به نحو دیگری رقم خواهد خود. در ادامه کلیت کار را برای هر کدام از این شرایط بررسی خواهیم کرد.

انتقال مالکیت دامنه روی یک نماینده

وقتی نماینده‌ای یک انتقال مالکیت دامنه را انجام دهد و آن را از یکی از کاربران خود به دیگری منتقل کند تنها کاری که انجام می‌شود، این است که نماینده در جریان کار قرار بگیرد. نماینده یک کد PIN را به ایمیل سایت ارسال و منتظر تایید این ایمیل می‌ماند. بعد از اعلام تاییدیه مراحل انتقال مالکیت دامنه  به اکانت مورد نظر آغاز خواهد شد.

کلیه موارد مربوط به Whois و سایر کارهای دامنه در خود نماینده انجام شده و شما می‌توانید از این بابت خیالتان راحت باشد که مشکلی در کار پیش نخواهد آمد. اما وقتی که نماینده‌ها از هم جدا باشند و انتقال مالکیت دامنه از طریق یک نمایندگی اتفاق نیفتد، کار کمی طولانی‌تر خواهد شد.

انتقال مالکیت دامنه بین المللی

انتقال مالکیت دامنه روی دو نماینده مجزا

وقتی که انتقال مالکیت دامنه بین نفراتی انجام گیرد که اکانت‌های آنها روی دو نماینده جدا است، باید قبل از هر چیزی قفل دامنه و مخفی بودن اطلاعات دامنه از Whois برداشته شود. برای این کار شما می‌توانید به نماینده خود پیام دهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

بعد از انجام این مرحله نوبت به این می‌رسد که وضعیت ایمیل خود را چک کنید و آن را آپدیت نگه دارید، بخاطر مسائل امنیتی در زمان انتقال دامنه ممکن است تا دو ماه ایمیل شما مسدود شود. البته معمولاً این زمان سریعتر به انجام خواهد رسید. بعد از اینکار می‌توانید قفل انتقال دامنه را باز کنید. این قفل نیز توسط نماینده‌ای که دامنه را از آن خریداری نموده‌اید، باز خواهد شد.

بعد از درخواست انتقال مالکیت دامنه یک کد تایید هویت با استفاده از EPP، کدهای مخفی و یا کدهای احراز هویتی یا همان auth codeها برای شما ارسال خواهد شد. بعد از اینکه هویت شما و درستی اینکه مالک دامنه در حال ارسال درخواست برای انتقال مالکیت دامنه است تایید شد، وقت آن رسیده است که درخواست انتقال را ارسال نمایید، و منتظر تایید شدن آن باشید.

در نظر داشته باشید وقتی که شما زمان انتقال برای دامنه بین المللی بین 5 تا 7 روز است، و در این بازه زمانی دامنه مسدود خواهد بود. پس اگر سایت شما در این مدت به مشکل بر بخورد، برای برطرف کردن این مشکل باید تا به اتمام رسیدن این بازه زمانی منتظر بمانید.

در صورتی که این مقاله برای شما مفید است، آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها