7 روش حرفه ای جلوگیری از کپی مطالب سایت

جلوگیری کپی از مطالب سایت
خرید هاست
میزبانی وب

راه اندازی یک سایت اینترنتی به منظور داشتن درآمد از این طریق و همینطور راه اندازی یک کسب و کار آنلاین از کارهایی است که امروزه خیلی ها به آن روی می آورند و باید گفت که اگر مسیر خود را درست طی کنید می توانید به موفقیت های خوبی هم دست پیدا کنید. وقتی که شما در این راه پا می گذارید و به دنبال آن می گردید باید در نظر داشت که تمامی زحماتی که برای سایت خود می کشید و کارهایی که روی آن انجام می دهید به نوعی یک سرمایه گذاری در این کار به حساب می آید و تک تک کلماتی که شما در سایتتان استفاده می کنید، برای شما ارزشمند خواهد بود. اما این مورد که یک نفر قبل از شما آنها را کپی کند می تواند برای شما بسیار گران تمام شود. از همین رو جلوگیری از کپی مطالب سایت یکی از کارهای مهمی است که شما باید آن را در نظر داشته باشید.

شاید به نظر برسد اینکه شما از کپی شدن اطلاعات سایت خود جلوگیری کنید، کاری غیر ممکن به نظر برسد و نتوانید این کار را انجام دهید، اما در واقع باید گفت که اگر روش درستی را برای جلوگیری از کپی مطالب سایت در پیش بگیرید این کار برای شما امکان پذیر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم تا این روش های درست را به شما آموزش دهیم و بهترین روشی که با استفاده از آن شما می توانید سایت خود را از کپی شدن و نقض شدن حقوق خود به عنوان یک مولف نجات دهید را به شما معرفی کنیم. اما قبل از اینکه به سراغ آموزش این موارد برویم بهتر است کمی در مورد اینکه چرا اصلا باید به فکر این مورد بود و هم کمی صحبت کنیم و این موارد را بررسی کنیم.

اهمیت مطالب و محتوای سایت

وقتی که شما یک سایت اینترنتی داشته باشید، می توانید با استفاده از آن خدمات و همینطور محصولاتی که ارائه می کنید و یا می فروشید را معرفی کنید، پس چه نیازی دارید که به فکر محتوای سایت خود باشید!؟ اصلا چرا باید محتوا را به صورت یونیک و انحصاری برای خود تولید کنید و چرا تنها مطالب مربوط به فروش را در سایت خود قرار ندهید!؟ در این رابطه باید گفت که یکی از مهمترین مورادی که در مورد سایت های اینترنتی باید به آنها توجه داشت این است که شما بتوانید اعتماد کاربر را جلب کنید. پس باید برای کاربر خود مطالب و محتوایی را داشته باشید که انتظار دارد در سایت شما بتواند آن را پیدا کند.

اهمیت مطالب و محتوای سایت

پس در صورتی که می خواهید کاربران هوای سایت شما را داشته باشند و خرید خود را از آن انجام دهند، شما هم باید هوای کاربران خود را داشته باشید و موراد کاربر پسند را به عنوان محتوای سایت خود را ارائه کنید، این موضوع که شما بتوانید حول محصولات و خدماتی که ارائه می کنید، یک وجهه خوب از خود نشان داده و به نوعی خود را به عنوان یک مرجع در این کار معرفی کنید، از موارد مهمی است که می تواند برای بازدهی کار شما بسیار اهمیت داشته باشد.

اما از این موارد مهم تر برای اینکه کاربران هدف شما که قرار است مشتریان شما باشند، شما را پیدا کنند نیاز به دیده شدن دارید. برای اینکه شما دیده شوید راه های زیادی وجود دارد، شما می توانید به تبلیغات بپردازید و هزینه های زیادی را برای اینکار متحمل شوید، یا اینکه راه حل بهتر را انتخاب کرده و به سئو کردن سایت خود یا همان بهینه سازی آن برای موتور های جست و جو بپردازید. در این مورد باید گفت که محتوای سایت شما می تواند کمک خوبی برای شما باشد و لازم است که آن را به خوبی پرورش دهید.

تقریبا بیشتر مقاله هایی که شما می توانید در وب ببینید با این هدف منتشر شده اند که جزوی از مطالب صفحه اول گوگل باشند و بتوانند کاربران را به سایت خود جذب کرده و نام خود را به آنها بشناسانند. محتوایی که شما برای سایت خود منتشر می کنید و انتظار دارید بتوانند کاربران را به  سایت شما بیاورند، محتوای یاست که باید براساس اصول سئو مرتب شده باشد و کپی این محتوا به هیچ عنوان برای شما سودی نخواهد داشت و اصلا موضوعی که در اینجا با آن طرف هستیم یعنی جلوگیری از کپی مطالب سایت از همین موضوع ناشی می شود که اگر کس دیگری محتوای شما را زودتر به نام خود به ثبت برساند در واقع شما یک متخلف شناخته خواهید شد. تولید محتوایی که نظر گوگل را برای صفحه اول جلب کند کاری دشوار و پرهزینه خواهد بود.

اما این محتوای شما است که بیشترین تاثیر برای سئو سایت شما و بالا رفتن ترافیک و کاربران ورودی به سایت را خواهد داشت و این موضوعی است که واقعا ارزش آن را دارد که برای محتوای سایت خود وقت بگذارید و آن را جدی بگیرید. در این رابطه باید گفت که تولید یک محتوای یونیک و کاربردی می تواند سایت شما را به رشد بسیار خوبی برساند. اما بعضی از وب مستر ها هم هستند که هنوز بر این عقیده هستند که محتوای سایت خود را از سایر سایت ها کپی کنند. در واقع این کار یک سرقت تمام عیار حساب می شود که در مجموع یا کاری بی فایده است و یا اینکه با انجام این کار قبل از ایندکس شدن محتوای سایت شما، به صورت کلی محتوایی که برای آن زمان گذاشته اید و زحمت کشیده اید را از شما می دزدند.

اهمیت مطالب و محتوای سایت در سئو

در اینجاست که بعد از اهمیت محتوایی که در سایت خود ارائه می کنید، باید متوجه اهمیت حفاظت از آن هم باشید. در ادامه این موضوع که حفاظت از مطالب سایت چه اهمیتی دارد و اگر وقتی بعد از ایندکس شدن این مطالب کسی آنها را از سایت شما کپی کند، چه برای سایت شما اتفاق خواهد افتاد از موارد و موضوعاتی است که باید قبل از بررسی روش های جلوگیری از کپی مطالب سایت و برای اینکه دقیقا چرا باید این دردسر ها را به جان بخریم لازم است از آن اطلاع داشته باشیم.

کپی مطالب به سایت ما چه آسیبی می زند

فرض کنیم که شما محتوای یکتا و خوبی را تولید کرده و در سایت خود آن را به کاربران خود ارائه می کنید. در این حالت همه می آیند و این مطالب را می خوانند و می روند و شما هم آزادانه این دانش را در اختیار آنها می گذارد، حالا چه اتفاقی می افتد اگر این محتوا در سایت دیگری هم قرار بگیرد و سایرین هم آن را بخوانند!؟ در اینجاست که باید بگوییم این مورد می تواند معایبی بسیار مخرب را داشته باشد و بهتر است که تا جایی که می توانید از این کارها دوری کنید.

در صورتی که بخواهیم بگوییم که کپی کردن از مطالب سایت ما می تواند چه مضراتی را برای ما داشته بادش و اصلا چرا باید به جلوگیری از کپی مطالب سایت فکر کنیم می توانیم این موارد را معرفی کنیم:

داپلیکیت شدن

وقتی که شما با سئو آشنا باشید و محتوای خود را برای اینکه رتبه خوبی در نتایج جست و جو بدست بیاورید بهبود بدهید، موارد و نکات مختلفی است که با آن آشنا خواهید شد و یکی از آنها تاثیر مپی یا همان متن ها و محتوای داپلیکیت (Duplicate) در سئو است. در این رابطه باید گفت که حتی اگر شما یک متن را در سایت خود دو بار وارد کنید، با این موضوع مواجه شده و باید گفت که این اصلا به صلاح وضعیت سئوی شما نخواهد بود. در واقع گوگل حساسیت زیادی روی محتوای تکراری دارد و دوست ندارد آنچه که به کاربران خود معرفی می کند تکرار واضحاتی باشد که در صفحات دیگر همین سایت و یا سایت های دیگر هم همین را معرفی کرده اند.

یکی از مواردی که ممکن است برای شما اتفاق بیفتد این است که با کپی کردن محتوای شما در سایت های دیگر، مطالب و محتوایی که ارائه می کنید به عنوان یک محتوای کپی شده و بی ارزش شناخته می شود. و در صورتی که سایتی که این کپی را از شما انجام داده است. سریعتر از شما ایندکس شود، نه تنها به سایت شما اعتباری تعلق نخواهد گرفت، بلکه سایت شما دچار آسیب های زیادی هم می شود.

پس یکی از مهمترین دلایلی که می توان برای پاسخ به این سوال که چرا باید به دنبال جلوگیری از کپی مطالب سایت خود بیفتیم و آنها را آزاد نگذاریم همین موضوع می باشد.

کپی مطالب به سایت ما چه آسیبی می زند

 ترافیک اضافی روی سایت

یکی از موارد مهمی که شما باید توجه داشته باشید این سات که در خیلی از مواقع کپی از سایت شما برای شما ترافک هایی بیهوده را ایجاد می کند که می تواند به سایت شما آسیب برساند و سایت را بیخودی شلوغ کند. وقتی که محتوایی از صفحه سایت شما کپی می شود، اتفاقی که می افتد این است که کپی از روی کد HTML انجام می شود. این مورد به این معنا است که بخش هایی از آن که به صورت متن هستند، به صورت متنی کپی شده و انتقال پیدا می کنند. اما ویدیو و تصاویری که روی سایت خود دارید، به صورت لینک هایی از سایت شما به آنجا خواهند رفت.

وقتی که کسی از یک سایت کپی بخواهد به مطلبی که شما در اصل آن را نوشته اید دسترس پیدا کند، اتفاقی که می افتد این است که متن و قالب از سایت فعلی به وی نمایش داده می شود، اما تصاویر و ویدئو ها به صورت لینک هایی که از سایت شما استخراج شده و در آنجا به نمایش گذاشته می شود در سایت قرار خواهند گرفت. پس وقتی که مطلب شما کپی شده شما در سایتی که این کپی را انجام داده است مورد استفاده قرار می گیرد و نمایش داده می شود، در واقع شما نقش یک هاست را برای سایت کپی کننده بازی می کنید و این مورد می تواند باعث شود که ترافیک تصاویری که شما به نمایش می گذارید بالا رفته و سایت شما برای کاربران واقعیتان که در آن هستند به صورت کند نمایش داده شود.

 ترافیک اضافی روی سایت

این موضوعات به اندازه کافی اتلاف وقت و سرمایه را برای شما خواهد داشت که بتوانند جلوگیری از کپی مطالب سایت را توجیه کنند. اما این موضوع که برای اینکه این کار را انجام دهید و مطالب سایت خود را از کپی شدن محافظت کنید باید چه اقداماتی را روی سایت انجام دهید، موردی است که در ادامه آن را با هم بررسی خواهیم کرد.

برای جلوگیری از کپی مطالب سایت چه کار کنیم

قطعا شما با سایت هایی که این امکان که متن آنها را کپی کنید وجود ندارد و نمی توانید روی آن کلیک راست کرده و یا حتی با کلید های ترکیبی Ctrl + C این کار را انجام دهید، مواجه شده اید. این روش یکی از کارهایی است که به صورت متداول می تواند برای جلوگیری از کپی مطالب سایت مورد استفاده قرار گیرد اما باید گفت که این موضوع اصلا تمام ماجرا نیست و شما تنها یکی از چندین موردی که برای جلوگیری از کپی باید رعایت شود و به دنبال آنها بروید را در این مثال دیده اید.

در این مورد باید گفت که جلوگیری از کپی مطالب سایت کارهای زیادی را لازم دارد که شما باید انجام دهید و بخش ظاهری سایت شما تنها مورد کوچکی از آنها است. به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم که برای جلوگیری از کپی مطالب سایت باید چه کاری انجام گیرد می توانیم بگوییم که شما باید دستور العمل هایی را در سه بخش اصلی بک اند سایت و موارد مربوط به گوگل، فرانت اند سایت و ظاهری که به کاربران نمایش داده می شود، و همینطور محتوایی که برای سایت خود از آن استفاده می کنید انجام داده و آنها را رعایت کنید تا بتوان گفت که محتوای شما به صورت انحصاری برای شما باقی خواهد ماند.

در ادامه این موضوع که برای جلوگیری از کپی مطالب سایت به صورت عملی باید چه کارهایی را انجام دهیم را معرفی خواهیم کرد. البته باید در نظر داشت که از آنجا که بیشتر سایت هایی که ایجاد می شوند از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای مدیریت سایت و وبلاگ استفاده می کنند، مواردی که برای این آموزش ارائه می شود به صورت موردی برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس هم توضیح داده خواهد شد.  

برای جلوگیری از کپی مطالب سایت چه کار کنیم

ایندکس سریع و دستی

یکی از روش هایی که می توان گفت امتیاز محتوای شما را برای شما نگه می دارد و می توان با استفاده از آن مهمترین بخش مقاله یعنی تاثیر کلی ای که برای ما دارد را حفظ کنیم استفاده از ایندکس به صورت دستی می باشد. در واقع جلوگیری از کپی مطالب سایت به صورت مستقیم به سراغ مهمترین کسی که این مقاله را باید برای اولین بار اینکس کند و بداند که ما صاحب آن هستیم، یعنی گوگل رفته و از آن می خواهیم که این مطلب را برای ما ایندکس کرده و اولین امتیاز آن را به ما بدهد.

در صورتی که برای شما یامن سوال پیش آمده است که آیا این کار واقعا امکان پذیر است یا خیر باید بگوییم که این کار واقعا شدنی است و شما با استفاده از روش های مختلفی می توانید این درخواست را به گوگل ارسال کنید. برای این کرا لازم است که شما به سراغ اکانت سرچ کنسول خود بروید. سرچ کنسول امکانی است که گوگل در اختیار وب مستر ها قرار می دهد و با استفاده از آن می توان موارد متعدد و مختلفی را در مورد رتبه هایی که صفحات مختلف سایت شما دارد و همینطور وضعیت کلیک هایی که می گیرید و موارد مربوط به رشد سایت را به شما ارائه کند. به طور کلی می توان گفت که این قابلیت مهمترین ابزاری است که برای بهبود سئو در اختیار شما قرار می گیرد. در صورتی که هنوز سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت نام نکرده اید بهتر است که در اولین فرصت با استفاده از آموزشی که در مقاله ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به شما ارائه می شود این کار را انجام دهید.

ایندکس سریع و دستی

وقتی که به سراغ گوگل سرچ کنسول بروید می توانید موارد متعددی را مشاهده کنید و قابلیت های مختلفی در دسترس شما خواهد بود. یکی از قابلیت های مهم این است که شما با وارد کردن لینک یک صفحه می توانید از وضعیت ایندکس آن مطلع شوید. در اینجا شما باید لینک صفحه تازه منتشر شده خود را وارد کرده و آن را چک کنید، مطمئنا پیغامی مبنی بر ایندکس نشدن آن صفحه نمایش داده خواهد شد. در همین پیغام شما این قابلیت که درخواست ایندکس شدن آن را به گوگل بدهید را خواهید داشت و با این کار می توانید گوگل را از آنچه که باید برای این سایت انجام دهد مطلع کنید.

در صورتی که شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه اندازی سایت خود استفاده کرده باشید، می توانید این کار را به صورت خیلی ساده تری انجام دهید. در وردپرس شما بازوان توانمندی مانند افزونه ها را در اختیار دارید که می توانید هر کاری را با آنها انجام دهید. ارسال درخواست ایندکس سریع هم یکی از همین کار ها است که افزونه های متعددی برای آنها وجود دارد. اما افزونه ای که می تواند بهترین بازدهی را برای جلوگیری از کپی مطالب سایت در سایت شما داشته باشد، افزونه Instant Indexing for Google است که توسط ارائه کننده بزرگ افزونه های سئو یعنی Rank Math ارائه شده است. افزونه سئو رنگ مث خود یکی از بهترین افزونه های سئو است که در دو مقاله افزونه سئو رنک مث و همینطور بهترین افزونه سئو آن را به صورت کامل بررسی کردیم.

در این افزونه شما می توانید این امکان را داشته باشید که بعد از انتشار هر مطلبی درخواست ایندکس شدن را به گوگل ارسال کرده و معمولا در زمانی کوتاه این اتفاق خواهد افتاد. با این کار هم کار جلوگیری از کپی مطالب سایت را انجام داده یاد و هم در صورتی که یکی از مطالب ترند و روز را نوشته باشید و بخواهید آن را منتشر کنید، خبری که شما نوشته اید سریعتر از سایر رقبای شما به مخاطبین نمایش داده می شود و شما سایت سریعتر و بروزتری در نگاه کاربران جلوه خواهید کرد خواهید آمد.

ایندکس سریع و دستی در گوگل

مسدود کردن قابلیت هات لینک

یکی دیگر از کارهایی که می توان آن را در دسته کارهایی که باید در سمت بک اند انجام شود طبقه بندی کرد این است که شما جلوی ارتباطاتی که محتوای کپی شده از سایت های دیگر می تواند با سایت شما داشته باشد جلوگیری کرده و این مورد که ترافیک تصاویر و همینطور ویدئو ها به گردن سایت شما بیفتد را از سر خود باز کنید.

یکی از قابلیت هایی که سرور دارد این است که شما می توانید اجازه دسترسی به منابعی مانند عکس، آیکون و یا ویدیو را از سایت های دیگر به سایت خود فراهم کنید که به آن هات لینک گفته می شود. در واقع این لینک ها برای این مورد استفاده قرار می گیرند که اطلاعات را به صورت مستقیم مورد استفاده قرار دهند. این ویژگی یکی از ویژگی های خوب بررای خیل از سایت های سرویس دهنده مختلف می باشد اما وقتی که محتوای شما را کپی کرده باشند و بخواهند از آن به نام سایت خود استفاده کنند چیزی جز دردسر برای شما ندارد و باید مسدود شود. شما می توانید این قابلیت را روی سایت خود مسدود کرده تا تنها کاربران بتوانند از سایت شما به این منابع دسترسی داشته باشند.

با این کار در صورتی که محتوا از سایت شما کپی شود، در سایت کپی کننده تنها لینک های سایت شما به جای تصاویر نمایش داده می شود و می توان گفت که ارزش مقاله به شدت پایین خواهد آمد. از طرفی شما با استفاده از این کار می توانید سرور خود را از آسیب و بیخودی شلوغ شدن نجات دهید. علاوه بر اینکه غیر فعال کردن هات لینک می توان یکی از کارهایی که برای جلوگیری از کپی مطالب سایت انجام می شود دانست، باید آن را یکی از موارد اصلی و مهم در مورد افزایش سرعت سایت هم معرفی کرد که می تواند به سریعتر شدن سایت شما هم کمک های زیادی را بکند. در مقاله راه های افزایش سرعت سایت این موارد را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده ایم و می توانید به آن مراجعه کنید.

مسدود کردن قابلیت هات لینک

برای آنکه شما بتوانید کار مسدود کردن هات لینک برای جلوگیری از کپی مطالب سایت را به انجام برسانید می توانید به دو روش این کار را انجام دهید. در روش اول شما با استفاده از ویژگی ها و تنظیماتی که در بخش امنیتی کنترل پنل شما قرار دارد می توانید کاری کنید که دیگر امکان این مشکل برای شما وجود نداشته باشد. بسته به اینکه شما از چه کنترل پنلی روی سایت خود استفاده می کنید این کار می تواند به انواع مختلفی انجام شود. به طور مثال در کنترل پنل سی پنل گزینه ای به نام Hotlink Protection وجود دارد که با استفاده از آن می توان این موضوع را مسدود کرد.

همینطور روش دوم که برای جلوگیری از کپی مطالب سایت با هات لینک مورد استفاده قرار می گیرد وارد کردن مستقیم کد در فایل htaccess می باشد که برای این کار هم باید به سراغ کنترل پنل خود رفته و از داخل فایل منیجر و پوشه اصلی سایت خود این فایل را پیدا کنید و آن را ادیت کنید. به یاد داشته باشید، قبل از اینکه این فایل را ادیت کنید، حتما از آن بکاپ تهیه کنید. برای گرفتن بکاپ از این فایل لازم نیست کار چندان خاصی انجام دهید و در صورتی که یک دابل کلیک ساده روی این فایل بزنید، این فایل روی سیستم شما دانلود می شود. این فایل چند کیلوبایتی بدون هیچ مزاحمتی می تواند برای شما دانلود شود و شما نسخه سالم آن را داشته باشید، اما اگر آن را اشتباه ادیت بزنید به این راحتی نمی توانید مشکل را پیدا کنید و داستان های بدی برای سایت شما ایجاد خواهد شد.

مسدود کردن راست کلیک

یکی از مواردی که قبلا هم به آن اشاره کردیم و می توانیم بگوییم به عنوان مصداق اصلی جلوگیری از کپی مطالب سایت از آن یاد می شود و می تواند مشخص کند که شما هوای سایت خود را داشته اید و به کسی که برای کپی آمده است بگوید که شما چقدر در این باره مصمم هستید این است که قابلیت راست کلیک را روی سایت خود ببندید.

مسدود کردن راست کلیک

این موضوع می تواند از کپی های سرسری و بی هدفی که از روی محتوای سایت شما انجام می شود جلوگیری کند اما در صورتی که کسی مقصر باشد که چیزی را می کند می تواند با استفاده از Inspect و یا Developer Tools این کپی را از متن شما انجام دهد و باید گفت که جلوگیری از کپی مطالب سایت با این روش نمی تواند مدت زیادی دوام داشته باشد. اما باز هم می تواند تعداد زیادی از کپی ها را کم کند و از خیلی از مواردی که صرفا برای کارهای مختلف مانند استفاده از متن در شبکه های اجتماعی و موارد اینچنینی جلوگیری کند. در واقع باید گفت که این روش خیلی از کپی ها را کم خواهد کرد ولی روش قدرتمندی نیست و می توان از آن عبور کرد.

در صورتی که شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کرده باشید برای این کار هم افزونه های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید و باید آنها را در نظر داشته باشید. در این مورد باید گفت که افزونه WP Content Copy Protector یکی از افزونه هایی است که می تواند این کار را برای شما انجام دهد و از کپی شدن های سطحی مطالب شما جلوگیری کند. این افزونه یک افزونه ساده است که با نصب آن یک گزینه به منوی تنظیمات شما انجام شده و وقتی که به سراغ آن بروید یک صفحه از تنظیمات ساده و همینطور گزینه های مختلف را مشاهده می کنید که با استفاده از آنها می توانید شرایطی که برای جلوگیری از کپی مطالب سایت مد نظر دارید را تعیین کرده و با ذخیره سازی تنظیمات می توانید این کار را انجام دهید.

استفاده از تگ کنونیکال و لینک داخلی

یکی دیگر از مواردی که می توان برای جلوگیری از کپی مطالب سایت از آن استفاده کرد لینک های داخلی ای است که شما در سایت خود قرار می دهید. همینطور استفاده از تگ های کنونیکال می تواند این موضوع را به طور قابل قبولی به نفع شما تغییر دهد. این روش نمی تواند به صورت مستقیم کار جلوگیری از کپی مطالب سایت  را برای شما انجام دهد اما اتفاقی که با این کار می افتد این است که اگر کسی هم این کار را انجام داده و مطالب را کپی کند، لینک های شما را هم با خود کپی کرده و این کار بک لینک هایی را برای شما ایجاد خواهد کرد که می تواند به سایت شما اعتبار دهد.

در این رابطه باید گفت که خیلی از سایت ها با کلمه کلیدی همان صفحه به خود صفحه لینک می دهند و دلیل انجام این کار هم همین مسئله است. عموما این لینک ها که به این منظور در سایت قرار می گیرند، عموما حالت نمایشی آنها هم به صورت Plain Text در آمده و تا زمانی که ماوس را روی آن نبرید متوجه موضوع نخواهید شد که در اینجا لینیک وجود دارد. این تله های زیرکانه می تواند در صورت کپی شدن مطالب شما به گوگل اعلام کند که اصل داشستان از چه قرار است و اعتبار مقاله را به شما بازگرداند و به نوعی برای شما تبلیغ باشد.

استفاده از تگ کنونیکال و لینک داخلی

در صورتی که از کلمات کلیدی با تگ کنونیکال هم برای سایت خود استفاده کنید که دیگر اوضاع واقعا کامل خواهد شد. تگ های کنونیکال تگ هایی هستند که اعتباری که یک کلمه کلیدی می خواهد بدست بیاورد را به صورت کامل به لینکی خواهند داد که این تگ اعلام می کند و مقاله ای که این تگ را داشته باشد به نوعی قسمت دوم و یا زیر مجموعه ای از مقاله ای می باشد که به آن لینک داده شده است. در صورتی که در متن خود این لینک ها و تگ ها را مخفی کنید در کپی هایی که به صورت خودکار از سایت شما انجام می شود یکی دو بک لینک خوب و بی دردسر هم نصیب شما خواهد شد. البته امکان شناسایی و حذف این لینک ها توسط سایت هایی که از سایت شما کپی می کنند هم وجود دارد.

استفاده از ویژگی های RSS

یکی دیگر از روش هایی که شما با استفاده از آن می توان کار جلوگیری از کپی مطالب سایت را انجام داد استفاده از ویژگی هایی است که RSS در اختیار شما قرار می دهد. RSS یا همان Really Simple Syndication در واقع نوعی فید یا خوراک وب می باشد که با استفاده از آن امن امکان وجود دارد که مطالبی که شما روی سایت خود منتظر می کنید، در اختیار کاربران قرار گرفته و RSS برای این کار داستان های خود را دراد که توضیح دادن آنها از حوصله این مقاله خارج است. همه ما در هنگام کار کردن با سایت های اینترنتی آیکون نارنجی رنگ RSS را دیده ایم. در صورتی که روی آن کلیک کنید شما و مراحل ثبت درخواست و استفاده از آن را طی کنید، مطالبی که روی سایت منتشر می شود برای شما قابل دسترس خواهد بود.

در مورد اینکه این مطالب ارائه شده در RSS یا همان فید ها چه کار می کنند و نقش آنها در جلوگیری از کپی مطالب سایت چیست باید گفت که افزونه هایی هستند که با این RSS ها کار کرده و لینک های ویژه ای برای آنها در محتوا قرار می دهند. در صورتی ارجاعی به RSS خود داشته باشید، می توانید با کپی شدن محتوایی که دارید یک بک لینک به محتوای اصلی خود که در RSS قرار دارد داشته باشید. افزونه های مختلفی وجود دارند که می توانند این کار را برای شما انجام دهند. از جمله افزونه Yoast که برای سئو استفاده می شود و این افزونه پر طرفدار است.(برای اطلاعات بیشتر در مورد این افزونه به مقاله افزونه Yoast Seo مراجعه کنید)

استفاده از ویژگی های RSS

 این لینک های ویژه معمولا کمتر از لینک هایی که در بخش قبلی آنها را بررسیی کردیم خود را لو می دهند و لینک های RSS چیزی نیست که خیلی کسی به سراغ آنها برود. اما می توانند برای جلوگیری از کپی مطالب سایت بسیار موثر باشند.

شخصی سازی تصاویر مورد استفاده در متن

یکی از موارد مهمی که می توان آن را جزو کارهایی دانست که باید روی محتوا انجام شود تا تواند کمک زیادی برای جلوگیری از کپی مطالب سایت باشد، این سات که شما تصاویری که در سایت خود استفاده می کنید را شخصی سازی کنید. استفاده از تصاویر که می تواند در همه جا مورد استفاده قرار گیرد می تواند مطلب شما را به یک زمینه خوب برای کپی کردن تبدیل کند. در صورتی که هم شما از هات لینک پروتکت استفاده کنید و این موضوع را هم مسدود کنید، امکان اینکه عکس ها یکی یکی از سایت شما ذخیره و در جای دیگری استفاده شود بسیار زیاد خواهد بود.

در اینجاست که استفاده از تصاویر منحصر به فردی که تغییر آنها دردسر زیادی دارد می تواند کسانی که برای کپی به سایت شما آمده اند را از این کار منصرف کند. البته باید گفت که ساخت این عکس ها برای شما کار چندان سختی نخواهد بود و با کمی دقت و ظرافت و درست کردن یک قالب آماده می توانید این کار را برای همیشه به راحتی انجام دهید. در واقع منظور از اینکه تصاویر اختصاصی داشته باشیم این است که در تصاویری که استفاده می کنید از لوگوی سایت و واترمارک استفاده کنید.

شخصی سازی تصاویر مورد استفاده در متن

این کار علاوه بر اینکه جلوگیری از کپی مطالب سایت را تقویت می کند، می تواند یک جلوه زیبا هم برای سایت شما داشته باشد و نظم خاصی را به کار شما بدهد و این موضوع که اگر مطلبی مشابه مطلب شما در جای دیگر دیده بودن، به جای اینکه شما را کپی کار بدانند، آن ها را کپی کار بدانند را برای آنها جا خواهد انداخت. در واقع به کارگیری تصاویر اختصاصی به معنای بالا بردن سطح کیفیت مقاله است که امضای شما هم روی آن است و به این راحتی نمی توان از دست آن فرار کرد.

توجه داشته باشید که استفاده از لوگو و همینطور واترمارک می تواند هم کیفیت تصاویر را تحت تاثیر قرار دهد و هم حج آنها را بالا ببرد که این موضوع می تواند در لود شدن کامل صفحه های سایت شما تاثیر منفی داشته باشد، در صورتی که قصد دارید برای سایت خود چنین تصاویری را درست کنید، مقاله بهینه سازی عکس برای سایت می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند.

دریافت هشدار در زمان کپی

یکی دیگر از موارد دیگری که به صورت غیر مستقیم می تواند برای جلوگیری از کپی مطالب سایت خوب باشد ابزاری است که به شما کمک خواهد کرد که بدانید چه مطالبی از سایت شما کپی می شود و این اتفاق چه زمان هایی می افتد. شما می توانید با استفاده از افزونه های مختلف یک قابلیت حرفه ای را روی سیستم خود فعال کنید که در آن اگر کسی به سراغ سایت شما آمد و از آن کپی کرد به شما یک هشدار بدهد. این کپی ها می توانند کپی های ساده یا باشند و یا اینکه کپی های گسترده ای بوده و کل مقاله شما را در بر بگیرند.

این قابلت روی خیلی از افزونه هایی که کلیک راست را روی سایت شما می بندند و یکی از آنها را در بخش های قبلی معرفی کردیم وجود دارد. اما باید توجه داشته باشید که این افزونه دیگر مانند افزونه های قبلی افزونه ای نیست که صرا برای شما و در پنل مدیریت فعال باشد و مصرف چندانی از منابعش ما نداشته باشد. این افزونه به صورت فعال فعالیت های کاربران در وب سایت شما را رد کرده و باید برای اقدام متقابل و هشداری که قرار است بدهد هم آماده باشد پس استفاده از افزونه های بزرگ برای اینکار می تواند کمی دردسرساز شود.

دریافت هشدار در زمان کپی

بهتر است که برای اینکار از افزونه های تخصصی و کوچکی که همین یک کار را انجام می دهند استفاده کنید. البته در صورتی که افزونه قفل کننده راست کلیک شما همین الان هم دارد این کار را برای شما انجام می دهد لازم نیست به سراغ چیز جدیدی بروید. اما در نظر داشته باشید که اگر حس کردید کاربران شما با سایتی کند مواجه هستند این افزونه می تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد. افزونه Tynt Insight را می توان یکی از افزونه هایی معرفی کرد که می تواند این کار را به صورت شسته رفته برای شما انجام دهد و شما می توانید از این افزونه برای انجام این کار استفاده کنید.

البته باید گفت که روی سایر سیستم های مدیریت محتوا و حتی زبان های برنامه نویسی و فریم ورک های مختلف هم توابعی برای این کار وجود دارد و این موارد توانسته اند به خوبی عمل کنند پس اگر به دنبال این موضوع هستید که کار جلوگیری از کپی مطالب سایت را به خوبی ارزیابی کنید و ببینید که کدامیک از کارها بیشتر و بهتر توانسته است از کپی شدن مطالب شما جلوگیری کند، باید استفاده از این قابلیت را برای خود فراهم کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسیی اینکه جلوگیری از کپی مطالب سایت چطور انجام می شود و اصلا چرا باید این کار را انجام دهیم پرداختیم و این موضوع را با هم دنبال کردیم که به چه صورتی می توان محتوایی که برای آن زحمت کشیده ایم را حفاظت کنیم تا ارزشی که برای ما دارد و بازدهی ای که می تواند برای ما نداشته باشد در انحصار ما باقی بماند. در کل باید گفت که شما اگر بخواهید جلوگیری از کپی مطالب سایت را به خوبی انجام دهید باید هم در محتوای خود، هم در انتشار آن و هم در قابلیت هایی که سایت شما دارد تغییراتی را ایجاد کنید. ساده ترین کاری که می توانید با آن جلوی این اتفاق را بگیرید این است که کلیک راست را روی سایت خود ببندید. اما موراد دیگری مانند بستن هات لینک و همینطور افزونه های هشدار هم وجود دارند که برای این کار ضروری است. ایندکس سریع هم می تواند حتی در برابر کپی شدن محتوای شما را حفظ کند و اگر از لینک های مخفی در آن استفاده کنید کپی را به نفع خودتان تمام خواهید کرد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link