تست پینگ سرور (آموزش ساده و کاربردی)

تست پینگ سایت
خرید هاست
میزبانی وب

روش‌های مختلف و متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان نسبت به بررسی و تست کردن کیفیت خدماتی که یک سرور ارائه می‌کند اظهار‌نظر کرد. وقتی شما قصد داشته باشید از یک سرویس‌دهنده استفاده کرده و سرویس سرور و یا هاست موردنظر خود را بررسی کنید تا گزینه‌ی ایده آل را پیدا کنید، روش‌های مختلفی هستند که می‌توانند به شما در این کار کمک کنند. تست پینگ سرور یکی از این روش‌هاست و شما می‌توانید با استفاده از این مورد بفهمید که این سرور تا چه اندازه قابل دسترسی است و با چه سرعتی به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد.

در ادامه‌ی این مطلب با هم به بررسی اینکه پینگ سرور چیست، چگونه با تست پینگ سرور می‌توانیم از وضعیت یک سرور آگاه شویم و اینکه تست پینگ سرور را چطور باید انجام دهیم، خواهیم پرداخت. اما قبل از این موارد کمی در مورد اینکه چرا ما باید این حساسیت‌ها را به خرج دهیم صحبت می‌کنیم.

نقش سرور در سایت و اپلیکیشن‌های اینترنتی

بستر اینترنت بر پایه‌ی ارتباطات بنا شده است. شاید در اوایل راه‌اندازی یک پروژه‌ی کوچک که دو دانشگاه را به هم مرتبط می‌کرد، کسی تصور نمی‌کرد چنین پدیده عظیمی در جهان در حال وقوع باشد که تمامی شرایط  اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را تحت تاثیر خود قرار دهد و دنیا را به طریقی یکپارچه کند. تمامی خدماتی که روی اینترنت توسط کامپیوترها انجام می‌گیرد، کامپیوترهای قدرتمند با منابع بالا که بار پردازشی این شبکه‌ی عظیم را بر عهده دارند، همان سرورها هستند.

نقش سرور در اپ ها

پس وقتی صحبت از سرور به میان می‌آید، منظور ما همان سیستمی است که کسب‌وکار اینترنتی ما و سایت ما را آنلاین نگه می‌دارد، بازی‌های ما و ارتباط بین بازیکن‌ها را فعال نگه می‌دارد، شبکه‌های اجتماعی را میزبانی کرده و پیام‌های ما را ذخیره می‌کند، و بسیاری موارد این‌چنینی دیگر که در واقع زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهد. در واقع شما برای انجام هر فعالیت اینترنتی یا در حال استفاده از سایر سرورها هستید و یا باید سرورهای خودتان را داشته باشید.

اما این سرورهای بزرگ و سودمند همیشه درست کار نمی‌کنند و در موارد زیادی شما با سرورهایی سروکار خواهید داشت که کیفیت پایینی از خدمات را ارائه می‌کنند و یا حداقل به سایت موردنظر شما و یا منطقه‌ای که در آن قرار دارید سرویس‌دهی مناسبی انجام نمی‌شود. به‌عنوان مثال سرورهای آمریکا و دیتاسنترهای این کشور جزو قوی‌ترین‌های دنیا به‌شمار می‌روند اما به علت تحریم‌ها سرویسی از این دیتاسنترها به ایران داده نمی‌شود و شما می‌توانید دیتاسنترهای هلند و آلمان (برای اطلاعات بیشتر به مقاله Hetzner چیست مراجعه کنید) را به‌عنوان برترین دیتاسنترهای بین‌المللی با خدماتی قابل‌قبول در داخل ایران بشناسید.

برای اینکه بفهمیم آیا خدماتی که از دیتاسنتر می‌گیریم و به‌طور موردی‌تر سرور موردنظر ما درست است یا خیر، نیاز است تا یک تست سرور را پیاده‌سازی کرده و ببینیم که سرورها درست کار می‌کنند یا خیر. تست پینگ سرور یکی از موارد مهمی است که می‌تواند کارکرد این سرور‌ها را بررسی کند. اما قبل از معرفی تست پینگ سرور و آموزش ابزارهای مربوط به آن لازم است بدانیم پینگ چیست و چه چیزی را می‌خواهیم تست کنیم؟

پینگ چیست؟

در صورتی که با اینترنت و مواردی مانند بازی‌های آنلاین آشنایی داشته باشید، قطعا یک آشنایی کوچک با پینگ داشته و یا حداقل نام آن را شنیده‌اید. تعاریف مختلفی برای اینکه پینگ چیست ارائه می‌شود و هرکس آن را به نحوی بیان می‌کند. اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم که پینگ عبارت است از فاصله زمانی بین دو دستگاه در اینترنت که با یک زمان معمولا کوچک و در حد چند میلی‌ثانیه نمایش داده می‌شود.

سازوکار پینگ به این صورت عمل می‌کند که وقتی شما می‌خواهید به یک سرور متصل شوید و داده‌های خود را از بستر اینترنت ارسال کنید، اول باید مسیر انتقال داده‌های شما مشخص شود. به این صورت که شما باید بدانید از کدام مسیر و چه سرورهایی در بین راه داده‌ی شما قرار است ارسال شود. در اینجاست که بسته پینگ از سیستم شما خارج می‌شود. این بسته کوچک که با سرعتی خیلی زیاد حرکت کرده و در روان‌ترین حالت خود قرار دارد از بستر شبکه عبور کرده و بر اساس dnsهای مختلف سرور مورد نظر را پیدا می‌کند. این سرور ممکن سایت سرور اصلی شما با یک IP ثابت باشد و یا یک سرور CDN که در میانه راه شما قرار گرفته است.

وقتی سرور مورد نظر پیدا شد، مسیر حرکت بسته‌ها و زمانی که طول می‌کشد که بسته‌های شما با سرور ارتباط برقرار کنند و به آن برسند را به شما اعلام خواهد کرد. هر چه مقدار پینگ به صفر نزدیکتر باشد، سرعت ارتباط بیشتر است. و در صورتی که پینگ برقرار شود و بسته‌های پینگ ارسالی توسط سیستم شما هرگز به سیستم بازنگردند به این معناست که مشکلی در ارتباط وجود داشته و در واقع شما با سرور مورد نظر ارتباطی ندارید.

پینگ چیست

تست پینگ سرور یکی از مواردی است که می‌تواند تعیین کند که کارایی سرور موردنظر به چه صورت باید باشد.

تست پینگ سرور چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

تست پینگ سرور همان‌طور که از نام آن پیداست قرار است تا پینگ و مدت زمانی که طول می‌کشد به سرور دسترسی داشته باشیم را بررسی کند و می‌توان آن را یکی از معیارهای کارایی برای یک سرور معرفی نمود. در واقع تست پینگ سرور می‌خواهد این موضوع را چک کند که آیا سرور موردنظر در شرایطی قرار دارد که به خوبی با ما و یا با هر نقطه‌ی دیگری از جهان ارتباط برقرار کند یا خیر. وقتی تست پینگ سرور روی یک سرور انجام می‌گیرد می‌توانیم بگوییم که آیا این سرور کاربردی است یا خیر.

برای تست پینگ سرور شما روش‌های متعددی را در اختیار خواهید داشت. از تست پینگ سرور با استفاده از CMD تا ابزارهای بزرگی مانند Host Tracker به شما کمک خواهند کرد تا متوجه شوید عملکرد یک سرور چگونه است. اما واقعا تست پینگ سرور چه کمکی به ما می‌کند.

اگر بخواهیم خلاصه بگوییم تست پینگ سرور به ما می‌گوید که آیا سرور و یا هاست موردنظر به‌درد می‌خورد یا خیر. در صورتی که پینگ شما بالا باشد و یا قطع شود به هیج عنوان نباید این انتظار را داشته باشید که اگر سایت خود را روی این هاست و سرور قرار دادید، سایت شما بالا بیاید و کار کند.

تست پینگ سرور به ما کمک می‌کند که بفهمیم آیا یک سرویس قابل اعتماد است یا خیر.

Host Tracker ابزاری حرفه‌ای برای تست پینگ سرور

روش‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان تست پینگ سرور را انجام داده و از وضعیت نسبی هاست و سرور اطلاع پیدا کرد. اما در بین تمام آنها تست پینگ سرور با استفاده از Host Tracker یک گزینه‌ی طلایی و دقیق به‌حساب می‌آید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا ببینید هاست و سروری که قصد خرید آن را دارید و یا در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید از جهات مختلف چگونه عمل می‌کند و تا چه اندازه در دسترس قرار دارد.

در ادامه به معرفی قابلیت‌های Host Tracker و همین‌طور آموزش ویژگی‌های آن برای تست پینگ سرور خواهیم پرداخت.

آموزش Host Tracker

برای استفاده از این ابزار با مراجعه به سایت Host Tracker باید ابتدا در این سایت ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام شما به یک ایمیل نیاز خواهید داشت. که به شما امکان استفاده رایگان از خدمات را به مدت 30 روز خواهد داد و بعد از آن لازم است تا اکانت خود را به پرمیوم انتقال داده و یا از ایمیل دیگری استفاده کنید.

هاست ترکر

پس از ثبت‌نام هاست ترکر برای شما ایمیلی حاوی یک پسورد موقت ارسال خواهد کرد که با وارد کردن پسورد موقت به شما اجازه داده می‌شود یک پسورد دائمی و جدید برای خود تعیین کنید. پس از این مرحله شما به صفحه‌ی اصلی پنل وارد خواهید شد.

ویژگی های هاست ترکر

هاست ترکر صرفا تست پینگ سرور را برای شما انجام نمی‌دهد و امکانات فوق‌العاده بیشتری وجود دارد که این ابزار چندمنظوره می‌تواند برای شما ایجاد کند. در قسمت اصلی پنل و در مرکز شما فهرست سایت‌هایی که آنها را از نظر آپتایم و یا سایر موارد کنترل می‌کنید وجود دارند. در سمت چپ منویی که به شما گزینه‌های کلی را پیشنهاد می‌کند قرار گرفته است و در بالای تصویر و سمت راست، یک آدرس بار و تعدادی گزینه که تست پینگ سرور نیز یکی از آنها است جای گرفته‌اند.

قبل از بررسی تست پینگ سرور لازم است تا در مورد سایر کاربردهای این ابزار نیز کمی توضیح داده شود.

قابلیت‌های اصلی Host Tracker

هاست ترکر قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند در مدیریت و کنترل یک وب سایت بسیار مفید باشد، این موارد در منوی سمت چپ فهرست شده و شما با کلیک بر روی هر کدام از آنها می‌توانید سایت موردنظر خود را در آنها اضافه کرده و از این خدمات استفاده نمایید.

قابلیت های هاست ترکر

این قابلیت‌ها عبارتند از:

تست آپتایم سایت: به شما کمک می‌کند که بفهمید در طول شبانه‌روز در چه ساعاتی سایت شما داون شده است و این خرابی تا چه مدت طول کشیده است. آپتایم یکی از موراد اساسی است که یک وبمستر باید مورد توجه قرار دهد. برای اطلاعات بیشتر راجع به این مورد می‌توانید به مقاله تست آپتایم سایت مراجعه کنید.

مانیتورینگ سایت: مانیتورینگ وضعیت سایت نیز اطلاعات جامعی در رابطه با سرعت و همین‌طور سایر مشخصات سایت که آنها را درخواست کرده باشید، مانند زمان پاسخگویی و موارد این‌چنینی به شما می‌دهد. شما می‌توانید در این بخش تسک‌های مختلفی تعیین کرده و بسته به اینکه کدام را نیاز دارید، سایت خود را مانیتور کنید، در تصویر زیر می‌توانید فهرست این تسک‌های قابل برنامه‌ریزی را مشاهده نمایید.

سایت در هاست ترکر

کانتکت‌ها: در این قسمت شما می‌توانید ایمیل‌های دیگری را برای دریافت هشدارها و Alertهای اعلام شده برای خرابی سایت خود وارد کرده و آنها را مدیریت کنید.

اکانت‌های اعلام هشدار: در این بخش شما می‌توانید تمامی هشدارهای تعیین شده و وضعیت جاری آنها را مشاهده کنید. مثلا ممکن است برای یک ایمیل چند هشدار طراحی شده باشد که در صورت وقوع هر کدام از آنها لازم باشد به این ایمیل پیامی داده شود.

اکانت‌های اعلام گزارش: در این بخش می‌توانید تعیین کنید که چه اکانت‌هایی به صورت ماهانه، هفتگی و یا روزانه باید از وضعیت‌ها و مانیتورهای شما گزارش دریافت کنند و به آنها گفته شود وضعیت سایت چگونه است.

گوگل ادز: شما می‌توانید کمپین‌های ادوردز خود را نیز در این بخش مشاهده کنید و اطلاعات مربوط به آنها را نیز داشته باشید.

ساخت برچسب آپتایم: شما می‌توانید یک لوگو یا برچسب را برای سایت خود ایجاد کنید و آن را در سایت به نمایش بگذارید. این لوگو میزان آپتایم شما را نشان خواهد داد که به معنی تضمین کیفیت خدمات برای سایت شماست.

اکنون که دیدیم این سایت چه قابلیت‌هایی دارد و چه کارهایی برای ما انجام می‌دهد نوبت به بررسی تست پینگ سرور رسیده است.

تست پینگ سرور با Host Tracker

برای تست پینگ سرور با استفاده از این ابزار باید به سراغ بخش بالا و سمت راست سایت بروید. در اینجا شما یک آدرس‌بار را مشاهده می‌کنید و تعدادی گزینه‌ی مختلف که عبارتند از:

Page Speed: وقتی می‌خواهید سرعت یک سایت را بررسی کنید می‌توانید از این گزینه استفاده کنید تا به منوی آبشاری اطلاعات مربوط به سرعت و لود شدن سایت دسترسی داشته باشید.

Https: در این قسمت شما تست را به نحوی انجام خواهید داد که انگار دقیقا یک کاربر عادی و معمولی در حال باز کردن سایت است. در این مورد نیز کل سایت مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

Ping: در این قسمت شما می‌توانید تست پینگ سرور را روی IP موردنظر خود داشته باشید و ببینید که تاخیر این سرور یا هاست برای ارائه دسترسی به سایر نقاط جهان به چه صورت می‌باشد.

Trace: شما می‌توانید با استفاده از تعداد زیادی سرور یک درخواست را ارسال کرده و مسیر طی شدن درخواست تا رسیدن به مقصد را ردیابی کنید.

Port: می‌توانید عملکرد هاست و سرور را در کار با سایر پروتکل‌های غیر از TCP/IP مانند FTP و UDP بررسی کنید.

DNSBL: قادر خواهید بود تا وضعیت دامنه را برای قرار داشتن در بلک‌لیست‌های مختلف بررسی کنید و ببینید که آیا یک دامنه معتبر است یا خیر.

بدیهی است که برای تست پینگ سرور باید از گزینه PING استفاده کنیم. در صورتی که سایت شما اکنون روی هاست است و می‌خواهید تست پینگ سرور را روی آن انجام دهید، می‌توانید خود دامنه را وارد کنید. در غیر این صورت شما این امکان را دارید تا با وارد کردن IP سرور نیز وضعیت آن را بررسی کنید. برای این کار دامنه‌ی موردنظر را وارد کرده و اینتر را بزنید. اکنون باید منتظر باشید تا نتایج لود شده و به شما نشان داده شود.

تست پینگ سرور در هاست ترکر

این سایت از 156 سرور مختلف که 13 مورد از آنها نیز در ایران هستند، درخواست‌های خود را برای سایت و یا سرور شما ارسال کرده و پینگ‌ها را مقایسه می‌کند، شما با این تست پینگ سرور می‌توانید از وضعیت سایت خود در تمام دنیا باخبر باشید.

در واقع تست پینگ سرور به ما میگوید که از کجای دنیا ارتباط با ما ساده و از کجا ارتباط پیچیده خواهد بود.

شما با استفاده از این تست پینگ سرور می‌توانید به اطلاعات کاملی در مورد سرورها و زمانی که طول می‌کشد سایت یا سرور شما به سایر سرورها پاسخ دهد دسترسی خواهید داشت. در صورتی که تعداد پینگ‌های ازدست‌رفته زیاد باشد، هاست موردنظر به هیچ عنوان قابل اعتماد نبوده و تست پینگ سرور به ما می‌گوید که باید به فکر تغییر آن باشیم و یا گزینه‌ی دیگری را برای خرید انتخاب کنیم.

نتیجه‌گیری

تست پینگ سرور موضوعی است که برای آن روش‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارد و با هم یکی از این ابزارها را بررسی کردیم. این ابزار علاوه بر این نوع از تست به ما امکانات بسیار زیادی دیگری نیز می‌دهد که آنها را به طور اجمالی در این مقاله بررسی کردیم. در صورتی که تست پینگ هاست شما و یا سروری که می‌خواهید از آن استفاده کنید پایین است، در تغییر آن شک نکنید و سریع‌تر به فکر جایگزینی آن باشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها