نصب قالب روی جوملا
خرید هاست

وقتی صحبت از سیستم‌های مدیریت محتوا در میان باشد، گزینه‌های مختلفی برای راه‌اندازی سایت در اختیار شما خواهد بود که می‌توانید از آنها استفاده کنید، اما گزینه‌هایی که می‌توان به‌عنوان گزینه‌های برتر به آنها نگاه کرد، تعداد انگشت‌شماری هستند و جوملا یکی از سیستم‌هایی است که می‌توان گفت جایگاه دوم این انتخاب‌ها را به خود اختصاص داده است و خیلی از طراحان و مدیران سایت‌ها برای سایت خود به‌سراغ آن می‌روند. جوملا یک CMS تمام‌عیار است که به شما امکانات خوبی را مانند بهره‌مندی از قالب‌ها و افزونه‌ها می‌دهد که با کمک آن می‌توانید یک سایت زیبا و کاربردی داشته باشید و در واقع می‌توان گفت که استفاده از قالب‌های خاص می‌تواند شما را در طراحی چندین قدم به جلو ببرد. نصب قالب روی جوملا موضوعی است که در این مقاله قصد داریم آن را به‌صورت کامل بررسی کنیم.

قبل از اینکه به آموزش نصب قالب روی جوملا بپردازیم بهتر است کمی در مورد اینکه وقتی می‌خواهیم ماژولی را به جوملا اضافه کنیم چه روش‌هایی وجود دارد صحبت کنیم و ببینیم که نصب ماژول‌ها در جوملا به چه صورت اتفاق می‌افتد.

جوملا و نصب فایل و قالب روی آن

وقتی از یک سیستم مدیریت محتوا برای پیاده‌سازی سایت خود استفاده کنید، ماژول‌ها، افزونه‌ها و همین‌طور قالب‌های مختلفی وجود دارند که شما با نصب کردن آنها روی سایت خود می‌توانید یک سایت خوب را برای خود پیاده‌سازی کنید و امکانات و قابلیت‌های جدید را به سیستم مدیریت محتوای خود اضافه کنید. جوملا هم از این قانون مستثنی نیست و شما می‌توانید سه مقوله‌ی افزونه‌ها، کامپوننت‌ها و قالب‌ها را روی جوملا نصب کنید.

افزونه‌ها که همان افزونه‌های متداول هستند که قابلیت‌های مختلف را به سایت اضافه و دقیقا مانند افزونه‌های وردپرس عمل می‌کنند. کامپوننت‌ها هم ماژول‌های مختلفی هستند که با نصب کردن آنها یک تغییر اساسی در تنظیمات و یا قابلیت‌های سایت شما ایجاد می‌شود. به‌عنوان مثال زبان فارسی که برای منو استفاده می‌شود می‌تواند به‌صورت یک کامپوننت مجزا دانلود شده و روی سیستم شما نصب شود تا بخش‌های مختلف جوملا برای شما فارسی شوند. قالب‌ها هم که برای همه شناخته شده هستند و در واقع همان پوسته‌ای هستند که سایت شما با آن طرح نمایش داده خواهد شد و شما با تغییر در آن می‌توانید کل سایت خود را تغییر دهید.

در جوملا چند روش برای نصب وجود دارد و به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند که می‌توان آنها را به این صورت معرفی کرد:

نصب به‌صورت Quick Start

بسته‌های Quick Start یا راه‌اندازی سریع، بسته‌هایی هستند که یک جوملا را هم برای شما راه‌اندازی می‌کنند و به صورت هم‌زمان می‌توانید هم سیستم مدیریت محتوای خود و هم قالبی که دارید را با استفاده از راه‌اندازهای سریع نصب کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شما صرفا در مواردی می‌توانید از این نوع راه‌اندازها و بسته‌های نصب استفاده کنید که سایت جوملای خود را از صفر شروع کرده باشید و یا بخواهید که یک سایت را به صورت تستی راه‌اندازی کنید.

این بسته‌ها در واقع هم سیستم مدیریت محتوا و هم کلیه‌ی افزونه‌ها، قالب‌ها و کامپوننت‌های مورد نیاز را به‌صورت یکجا نصب کرده و تنظیمات خاص آنها را هم اعمال می‌کنند. پس می‌توان گفت که برای سایت‌هایی که سابقه فعالیت دارند مناسب نیستند و نمی‌توان این بسته‌ها را روی داده‌های قدیمی وارد کرد.

نصب از طریق خود جوملا

روش دیگری که می‌توانید با استفاده از آن قالب‌ها و افزونه‌ها و کامپوننت‌های مختلف را روی سیستم مدیریت محتوای خود نصب کنید، روش معمولی نصب است که از طریق منوهای جوملا برای شما امکان‌پذیر خواهد بود و با استفاده از آنها می‌توانید کار را به پیش ببرید. در این روش شما می‌توانید با کمک بخش Extension یا همان افزونه‌ها در منوی فارسی جوملا گزینه‌ی مدیریت را انتخاب کرده و به بخشی که می‌توانید افزونه‌های نصب شده را ببینید دسترسی پیدا کنید. در همین بخش از منو با انتخاب گزینه‌ی نصب یا Install به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که به شما می‌گوید چه افزونه‌ای را می‌خواهید نصب کنید.

در این بخش شما می‌توانید سه روش کلی را برای نصب افزونه و یا قالب داشته باشید که به این صورت خواهند بود:

آپلود فایل بسته: در این بخش شما باید یک فایل Zip که حاوی اطلاعات مربوط به افزونه است را در اختیار وی قرار دهید تا آن را به‌صورت کامل برای شما نصب کند. این بسته می‌تواند از طریق کامپیوتر شما روی سایت آپلود شود.

نصب از پوشه: مورد بعدی امکان نصب از طریق پوشه‌های سایت است و شما می‌توانید مسیر فایلی که روی هاست خود آپلود کرده‌اید را مشخص کرده تا نصاب جوملا آن را بردارد و برای شما به نمایش بگذارد.

نصب از آدرس: در این روش شما می‌توانید آدرس بسته‌ی زیپ خود را که یا در روی سایت شما و یا روی سایت اصلی‌ای که می‌خواهید بسته‌ی افزونه از آنجا دانلود شود را در اختیار جوملا قرار دهید تا خودش به دنبال افزونه‌ی موردنظر برود. در خیلی از بسته‌ها که حجم آنها زیاد باشد بهترین کار همین است که آدرس را تحویل جوملا بدهید تا راه شما بسیار ساده شود و اجازه دهید که سرور شما خودش در بستر اینترنت داستان را حل کند و مجبور به دانلود بسته و آپلود مجدد آن نشوید.

در ادامه به‌صورت کامل به آموزش نصب قالب روی جوملا خواهیم پرداخت.

آموزش نصب قالب روی جوملا

برای اینکه کار نصب قالب روی جوملا را انجام دهید شما این امکان را دارید که هر کدام از روش‌های گفته شده برای نصب استفاده کنید. اما موضوعی که باید در ابتدای امر به آن توجه داشته باشید این است که قالب شما به چه صورتی است و شما باید ببینید که قالبی که در اختیار دارید از کدام نوع است. در صورتی که قالب شما Quick Start بوده می‌توانید با دنبال کردن بخش بعدی ببینید که چطور باید این قالب را نصب کنید.

نصب قالب روی جوملا با استفاده از بسته‌های Quick Start

همان‌طور که قبلا هم به‌صورت جزئی به این موضوع اشاره کردیم در واقع بسته‌های Quick Start که برای نصب قالب ارائه می‌شوند یک سیستم مدیریت محتوای کامل با افزونه‌ها و قابلیت‌ها و تمامی جزئیات لازم برای کار کردن قالب است و به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید سایت خود را تازه شروع کنید و از آن استفاده کنید، و قالبی که برای سایت خود در نظر گرفته‌اید این نوع از فایل نصبی را ارائه می‌کند حتما از آن استفاده کنید تا نیازی به نصب افزونه‌های پیش‌نیاز قالب و همین‌طور اعمال تنظیمات پیچیده نداشته باشید و به‌راحتی بتوانید خودکار نصب قالب روی جوملا را انجام دهید.

برای این کار دقیقا مانند نصب جوملا باید بسته‌های موردنظر خود را در پوشه public_html روی هاست خود خود بارگذاری کرده و فایل installer را اجرا کنید و بر اساس روش کامل نصب جوملا که آن را در مقاله‌ی نصب جوملا روی لوکال هاست عنوان کردیم، ادامه دهید تا قالب شما نصب شود. شما برای نصب قالب روی جوملا با استفاده از این روش لازم است که یک پایگاه داده را نیز برای سایت خود ایجاد کرده که برای آن هم باید با استفاده از phpMyAdmin ارائه شده توسط هاست این کار را انجام دهید.

آموزش نصب قالب روی جوملا با استفاده از فایل قالب

بعد از بسته‌های Quick Start و راه‌اندازی سریع متداول‌ترین نوعی که شما می‌توانید کار نصب قالب روی جوملا را انجام دهید استفاده از فایل قالب است که شما باید آن را به‌صورت مستقیم بارگذاری کرده و یا از روش‌های آدرس‌دهی برای نصب آن استفاده کنید. در ادامه به بررسی همه‌ی این روش‌ها خواهیم پرداخت.

اولین کاری که باید برای نصب قالب روی جوملا با استفاده از فایل قالب انجام دهید این است که به بخش نصب افزونه‌ها بروید. برای این کار از پنل Administrator جوملای خود که با نوشتن همین عبارت در انتهای آدرس سایت خود به‌صورت yoursite.com/administrator و وارد کردن اطلاعات لاگین وارد آن خواهید شد، باید گزینه افزونه‌ها را انتخاب کنید.

با نگه داشتن ماوس خود روی این گزینه که در بالای صفحه قرار دارد، یک منوی آبشاری برای شما نمایش داده می‌شود که گزینه‌های مختلفی را در رابطه با افزونه‌ها و موارد مختلف به شما معرفی می‌کند.

دسترسی به نصب قالب روی جوملا

کاری که شما باید برای نصب قالب روی جوملا انجام دهید این است که ماوس خود را روی گزینه مدیریت افزونه‌ها نگه داشته و از منوی جدید و در بین گزینه‌های ارائه شده، گزینه Install را انتخاب کنید تا به صفحه‌ی جدید منتقل شوید. در این صفحه شما می‌توانید محل بارگذاری فایلی که می‌خواهید نصب کنید را مشاهده کنید.

یکی از ویژگی‌های خوبی که نصب افزونه و قالب در جوملا دارد این است که از طریق همین بخش شما می‌توانید چند کار مختلف را مانند نصب افزونه، نصب قالب روی جوملا و نصب‌های مختلف را انجام داده و برای هر موضوعی باز به همین جا خواهید آمد. این موضوع باعث شده است که کارهایی مانند نصب قالب روی جوملا ساده شده و پیچیدگی‌های کار کمتر شود.

منوی نصب قالب جوملا

بعد از این کار شما باید به‌سراغ فایل قالبی که دانلود کرده‌اید بروید و آن را در این بخش درگ و دراپ کرده و یا اینکه با کلیک روی گزینه‌ی سبز رنگی که عنوان می‌کند فایل را باز کنید، دقیقا فایلی که می‌خواهید نصب کنید را انتخاب کرده و تایید را بزنید تا فایل روی سایت شما بارگذاری شود.

کامل شدن نصب قالب روی جوملا

بعد از تکمیل بارگذاری و همین‌طور نصب قالب روی جوملا یک نمای کلی از قالبی که روی سایت شما نصب شده است را به شما نمایش داده خواهد داد. البته باید به این موضوع دقت داشته باشید که قبل از فعال‌سازی قالب در صورتی که این قالب افزونه‌هایی را نیاز دارد، آنها را هم نصب کنید.

عموما وقتی که سایتی به شما قالبی را ارائه می‌کند یک فایل جدا حاوی افزونه‌های مورد نیاز برای قالب را هم در اختیار شما قرار می‌دهد که باید آنها را هم روی سیستم مدیریت محتوای جوملا نصب کنید. شما می‌توانید از زیر همین صفحه به پنل نصب دسترسی داشته باشید و یا اینکه دوباره از طریق منوی افزونه‌ها روی گزینه Install کلیک کنید تا به صفحه‌ی نصب دسترسی داشته باشید.

آموزش نصب قالب روی جوملا با استفاده از آدرس

یکی از ویژگی‌هایی که جوملا برای نصب قالب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد این است که به جای آپلود فایل آن را از محل دیگری دانلود کرده و نصب کند. در این مورد باید گفت که این سیستم مدیریت محتوا به این صورت عمل خواهد کرد که یک محدودیت 40 مگابایتی برای آپلود فایل‌های نصبی وجود دارد و در صورتی که از آدرس استفاده کنید این محدودیت از بین خواهد رفت. البته معمولا قالب‌های جوملا به این اندازه بزرگ نخواهند شد اما برای اطمینان از رفع این محدودیت و در صورتی که افزونه‌ی بزرگی را داشته باشید می‌توانید با استفاده از این روش کار نصب آن را انجام دهید.

نصب قالب روی جوملا با آدرس

در اینجا کاری که باید برای نصب قالب روی جوملا انجام گیرد وارد کردن آدرس و کلیک روی نصب است که به شما این امکان را می‌دهد تا کار نصب را به‌راحتی انجام دهید. بعد از انجام نصب با این روش شما یک نما از قالب خود را خواهید دید و وقتی که کار نصب قالب روی جوملا به پایان برسد باید برای آنکه قالب شما روی سایت نمایش داده شود به‌سراغ فعال‌سازی قالب بروید.

فعال‌سازی قالب نصب شده در جوملا

برای اینکه قالب‌هایی که نصب کردید را فعال کنید لازم است تا از مسیر دیگری به منوی مدیریتی قالب‌ها بروید. برای دستیابی به این صفحه از منوی بالای صفحه‌ی ادمین جوملا، به‌سراغ گزینه‌ی افزونه‌ها بروید و از منوی آبشاری باز شده و بخش مدیریت قالب‌ها روی گزینه‌ی Styles کلیک کنید.

دسترسی به فعال سازی قالب جوملا

با این کار شما مستقیما به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که می‌توانید از طریق آن قالب فعال سایت خود را انتخاب کرده و بگویید که سایت شما از کدام قالب برای خود استفاده کند.

وقتی که وارد این صفحه شدید این امکان به شما داده خواهد شد که از بین قالب‌هایی که روی سایت شما وجود دارد یک مورد را انتخاب کنید.

تعیین قالب پیشفرض در نصب قالب روی جوملا

برای اینکه قالب موردنظر شما فعال شود لازم است که روی آیکون ستاره‌ای که بدون رنگ است کلیک کرده تا ستاره‌ی شما طلایی شده و در واقع باید قالب خود را به قالب پیش‌فرض تغییر دهید. با این کار مشاهده می‌کنید که انتخاب قالب به‌صورت کامل تایید شده و اگر به صفحه‌ی اول سایت خود بروید می‌توانید سایت را با قالب جدید مشاهده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد اینکه چگونه می‌توانید به‌صورت بی‌دردسر نصب قالب روی جوملا را انجام دهیم صحبت کردیم و دیدیم که برای این کار باید چه مراحلی را طی کنیم. در مورد نصب قالب روی جوملا می‌توانیم بگوییم که این کار بی‌دردسر خواهد بود و اگر به افزونه‌هایی که برای قالب شما موردنیاز است دسترسی داشته باشید و آنها را به‌صورت درست و اصولی نصب کنید می‌توانید به ساده‌ترین شکل قالب خود را پیاده‌سازی کنید. البته به این موضوع هم باید توجه داشت که نصب قالب روی جوملا با روش‌های ساده‌تری مانند پکیج‌های راه‌اندازی سریع یا همان Quick Startها قابل انجام است، اما باید برای این کار یک سایت را از ابتدا راه‌اندازی کنید و در صورتی که سایت شما سابقه‌دار باشد نمی‌توانید از آنها استفاده کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها