PWA چیست ؛ وب اپلیکیشن پیش رونده چطور کار می کند

PWA چیست
خرید هاست
میزبانی وب

اپلیکیشن واژه ای است که عموما ما را یاد برنامه های موبایل می اندازد. اما اگر کمی با دنیای برنامه نویسی و ساخت برنامه ها آشنایی داشته باشید قطعا این موضوع را درک خواهید کرد که مفهومی که این واژه قرار است انتقال دهد بسیار بسیار گسترده تر از یک برنامه کوچک روی موبایل است و تقریبا می توانیم بگوییم که هر نرم افزاری که روی بستر سیستم عامل اجرا شده و یک سرویس خاص را ارائه می دهد در دسته اپلیکیشن ها یا همان برنامه های کاربردی قرار خواهد گرفت. اپلیکیشن ها می توانند ساختار های متعددی داشته باشند و طراحی های مختلف عامل اصلی این تغییرات است. این ساختار ها می تواند یکی از تعیین کننده ترین عوامل در کارایی برنامه مورد نظر باشد و در این مقاله قصد داریم که یکی از مهمترین ساختار ها و رو به پیشرفت ترین روش ها را برای شما تشریح کنیم و با هم ببینیم PWA چیست و چگونه به ما کمک می کند.

قبل از بررسی اینکه PWA چیست لازم است کمی در مورد گستردگی اپلیکیشن ها توضیح دهیم و ببینیم که اپلیکیشن های تحت وب و همینطور اپلیکیشن های نیتیو چگونه برنامه هایی هستند و ما قرار است در رابطه با چه موردی از حوزه بزرگ طراحی و ساخت اپلیکیشن ها صحبت کنیم.

اپلیکیشن ها به چند دسته تقسیم می شوند

قبل از پرداختن به این موضوع که PWA چیست لازم است تا کمی در مورد اینکه برنامه های کامپیوتری چه ساختار هایی دارند و اپلیکیشن ها در کجای این ساختار قرار گرفته اند صحبت کنیم. به طور کلی می توانیم چهار دسته برنامه کامپیوتری را در نظر بگیریم. اولین دسته این برنامه ها سیستم عامل ها هستند. این سیستم عامل ها ممکن است به صورت نمایان و آشکار باشند و شما مستقیما از آنها استفاده کنید که از این مورد می توانیم به سیستم عامل ویندوزی که روی لپتاپ خود نصب کرده اید و یا اندرویدی که گوشی هوشمند شما را برای شما به کار می گیرد را مثال بزنیم. همینطور ممکن است سیستم عامل روی سخت افزاری کار کند که شما اصلا آن را نمی بینید و کاری با آن ندارید. اگر بخواهیم مثالی از این مورد بزنیم می توانیم سیستم عاملی که هاست را کنترل می کند را معرفی کنیم.

انواع اپلیکیشن چیست

شما وقتی به یک سایت اینترنتی مراجعه می کنید و از آن استفاده می کنید، در واقع یک سیستم عامل روی یک سرور بزرگ، که هاست و میزبانی سایت مورد نظر شما توسط آن انجام می شود، درخواست های شما را برای شما هندل می کند. در اینجا سیستم عامل در جریان است اما شما کاری با آن ندارید. دسته دوم برنامه های کامپیوتری را برنامه های سیستمی تشکیل می دهند. برنامه هایی که لازم است تا برای کارکرد سیستم روی سیستم عامل اجرا شوند ولی شما باز هم با آنها کاری ندارید. عموم این برنامه ها پیش نیاز هایی هستند که برای اجرای اپلیکیشن ها به آنها نیاز می شود.

به عنوان مثال برنامه .Net Framework یکی از برنامه هایی است که باید در تمام مدت زمانی که شما با یک برنامه که تحت پلتفرم .Net نوشته شده است کار می کنید، روی سیستم شما در حال اجرا باشد. اما ما هیچ اطلاعی از آن نداریم و به جز نصب آن کاری را انجام نمی دهیم.برنامه های سیستمی که برای برقراری ارتباط بین اپلیکیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند، زیاد هستند و در همین لحظه که شما در حال خواندن این مقاله هستید چندین مورد از آنها روی سیستم شما در حال کار هستند. خیلی از سرویس هایی که روی سیستم عامل فعال می شوند نیز از این نوع است.

نوع دیگر برنامه ها را می توان برنامه های سازمانی و یا اینترپرایز نام برد. این برنامه ها بستری را ایجاد می کنند که یک گروه و یا سازمان با استفاده از آن سرویس های مختلف را مدیریت می کنند. اما کاربران نهایی این سرویس ها از این برنامه ها استفاده نمی کنند و اپراتور ها و ارائه دهندگان خدمات با آنها کار می کنند. به عنوان مثال یک IDE را در نظر داشته باشید. مثلا ویژوال استودیو برنامه ای را می سازد که کاربران از آن استفاده می کنند و در این ساخت نقشی مهم دارد، اما خود کاربران به هیچ عنوان از ویژوال استودیو استفاده نمی کنند. کنترل پنل های سایت ها نمونه ای دیگر از این موارد می باشد. به عنوان مثال Cpanel و Directadmin به شما این امکان را می دهند که منابع سایت و امکانات مختلف آن را کنترل کنید. اما کاربرانی که به سایت شما مراجعه می کنند صرفا خود سایت را می بینند.

 البته ما از مثال هایی که برای برنامه نویسی و در حوزه IT بود استفاده کردیم اما این دسته واقعا گسترده است. یک برنامه که به مشاورین املاک کمک می کند و یا یک اتوماسیون اداری که صرفا کارمندان یک اداره از آن استفاده می کنند نیز در این دسته طبقه بندی می گردد.

دسته آخر که می خواهیم در مورد یکی از آنها در این مقاله صحبت کنیم و ببینم که PWA چیست در واقع همان اپلیکیشن ها یا برنامه های کاربردی هستند. اپلیکیشن ها به برنامه هایی اطلاق می شود که کاربران به صورت مستقیم با آنها سروکار داشته و این برنامه یک سرویس اصلی و پایانی را مستقیما به کاربر ارائه می کند. به عنوان مثال برنامه ای که شما با استفاده از آن یک تاکسی اینترنتی را رزرو می کنید و یا غذا سفارش می دهید یک برنامه کاربردی و یا اپلیکیشن است.

اگر می خواهید که دیوایس ها و دستگاه های الکترونیکی اطراف شما، واقعا کاری را برای شما انجام دهند و از آنها استفاده ای مفید داشته باشید باید از یک برنامه کاربردی روی آن استفاده کنید. این برنامه ممکن است به همان سادگی سفارش غذا و تاکسی کار کند و یا به شما کمک کند که یک فیلم را با استفاده از جلوه های ویژه به یک فیلم سینمایی حرفه ای تبدیل کنید. کاربرد ها متفاوت است، اما ارائه محصول نهایی و سرویس مستقیم، ویژگی اصلی برنامه های کاربردی می باشد. یک اپلیکیشن می تواند یک برنامه باشد که روی لپتاپ شما نصب می شود، روی موبایل شما وجود دارد و آن را از استور دانلود کرده اید و یا یک سایت اینترنتی باشد که سرویسی خاص را ارائه می دهد و شما به صورت پویا با آن تبادل دارید.

طراحی PWA چیست

در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از انواع اپلیکیشن ها یعنی PWA ها صحبت کنیم و ببینیم که یک برنامه PWA چیست و چه چیزی باعث شده است این نوع از برنامه ها آنقدر مهم شوند.

PWA چیست

در مورد اینکه PWA چیست می توانیم بگوییم یک سرواژه از عبارت Progressive Web Application است که به صورت وب اپلیکیشن های پیش رونده یا وب اپلیکیشن های پیش رو شناخته می شود و بیانگر نوع خاصی از اپلیکیشن ها است که وابستگی بالایی به برنامه های وب دارد ولی روی پلتفرم های مختلف می تواند اجرا شود. در بخش قبلی در مورد این موضوع که اپلیکیشن ها نزدیک کاربر ترین نوع برنامه های کامپیوتری هستند صحبت کردیم و دیدیم که این برنامه ها می توانند اشکال مختلفی داشته باشند.

این انواع مختلف عموما در دو دسته بزرگ جای میگیرند، برنامه های سمت کاربر که روی سیستم کاربر نصب می شوند و به آنها برنامه های نیتیو نیز می گویند و برنامه های تحت وب یا همان سایت ها. ممکن است این تقسیم بندی کمی شبیه به برنامه های آنلاین و آفلاین باشد اما باید گفت که به هیچ عنوان اینطور نیست و هر دوی این برنامه ها می توانند تبادلات خود را با اینترنت انجام داده و یا به صورت آفلاین اجرا شوند. لازم است قبل از اینکه ببینیم PWA چیست کمی در مورد ویژگی های این دو دسته توضیح دهیم و ببینیم که هر کدام چه کاری را انجام می دهند.

ویژگی ها و تفاوت های مهم برنامه های تحت وب و برنامه های نیتیو

در برنامه ها و اپلیکیشن های تحت وب، کار به این صورت دنبال می شود که بدنه اصلی برنامه را کدهایی مانند PHP تشکیل می دهند که این کد ها روی سرور قرار خواهند داشت و تمامی پردازش ها در سمت سرور انجام می گیرد پس ازین نظر طراحی برنامه های کاربردی که نصب می شوند می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. برنامه هایی که روی یک سیستم نصب می شوند کلیه پردازش ها را روی سیستم کلاینت یا میزبان خود انجام داده و فقط درخواست های ساده ای را به صورت آنلاین ارسال می کنند. این در حالی است که اپلیکیشن های تحت وب یا همان سایت ها برای کار کردن لازم است تا سیستم پردازشی خود را از سرور تامین کنند. در کنار این موارد شما در سایت ها پویایی بسیار بالایی را شاهد هستید اما در برنامه های نصبی و ثابت تا زمانی که برنامه نویس تغییرات را با یک آپدیت ارائه نکند و کاربر برنامه خود را آپدیت نکند خبری از تغییرات جدید در برنامه نخواهد بود. 

برنامه نیتیو چیست

اما اگر بخواهیم پویایی را در نظر بگیریم کار برای برنامه های نصبی به شدت سخت می شود. اگر برنامه ای نصب شده باشد به همان صورت باقی خواهد ماند تا برنامه آپدیت شود اما در مورد اپلیکیشن های تحت وب و سایت ها به این صورت نیست و پس از اعمال کوچکترین تغییرات همه می توانند آنها را ببینند و طراح به راحتی می تواند تمامی موارد جدید که برای کاربران خود در نظر دارد را پیاده سازی کرده و به صورت لحظه ای آنها را به کاربر خود نمایش دهد.

هر کدام از این نوع برنامه ها خوبی و بدی خود را دارند و اینکه بگوییم کدام یک واقعا می تواند بهتر عمل کند کاملا به صورت موردی می باشد. اما به طور کلی می توانیم بگوییم برنامه های وب پویایی بسیار بالایی دارند و برنامه های نیتیو ثبات بالا و امکان استفاده ایده آل از تمامی امکانات دیوایس مانند کار با دوربین، خواندن پیام ها، کار با فایل ها، اعلام نوتیفیکیشن ها و مواردی از این دست.

سیاست PWA چیست

در این بحبوحه که هر کدام از این برنامه ها ویژگی خود را ارائه می کرد و هر دسته از برنامه نویس ها دنبال این موضوع بودند که برتری برنامه های خود را ثابت کنند گوگل دست به یک ابتکار جدید زد و شیوه ای جدید را به عنوان PWA یا همان وب اپلیکیشن های پیشرونده معرفی کرد. در سال 2015 یک روش برنامه نویسی ارائه شد که در آن برنامه ها به صورتی نیمه نیتیو و نیمه پویا نوشته می شدند. در واقع برنامه روی سیستم نصب می شد و برای بیشتر منابع پردازشی از سیستم استفاده می کرد. اما برای کار باید به سایت متصل می شد و اصلی ترین کاری را که انجام می داد را باید از آنجا تامین می کرد.

در این حالت امکانات خوب کار با سیستم، استفاده کمتر از منابع پردازشی و همینطور پویایی برنامه و مشاهده تغییرات لحظه ای از ویژگی های این نوع از برنامه قرار می گرفت و به برنامه نویسان خود این قابلیت را می داد که همه این موارد را در کنار هم داشته باشند. پس به طور کلی در پاسخ به این سوال که برنامه وب پیشرونده یا PWA چیست باید گفت که برنامه ای از ترکیب اپلیکیشن های نیتیو و سایت های اینترنتی است که می تواند بخشی از مزایای هر دو را برای ما داشته باشد.

سیاست PWA چیست

این نوع از برنامه ها ویژگی های خوب و متعددی دارند و می توان از آنها برای موارد متنوعی استفاده کرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید شما هم از استفاده کنندگان این برنامه ها بوده اید و اگر از برنامه های معروفی مانند اسنپ، ایرانسل من و یا همراه من استفاده کرده اید تجربه کار با این برنامه های پویا را داشته اید. ضروری بودن اتصال اینترنت برای راه اندازی و پویایی بالا جزو اصلی ترین ویژگی های این برنامه هستند. به این صورت که اگر اینترنت شما ضعیف باشد یا به اینترنت متصل نباشید این برنامه ها بالا نیامده و خیلی از مواقع که وارد آن شوید می بینید که ظاهر آن کلا تغییر کرده و به عنوان مثال یک بنر بزرگ رنگارنگ در مورد یک جشنواره و یا تخفیف به صفحه اصلی برنامه شما اضافه شده است.

اما همین موراد تنها ویژگی های این اپلیکیشن ها نیستند و اگر بخواهیم بگوییم که ویژگی ها و قابلیت های PWA چیست باید لیست خیلی بلند تری را بررسی کنیم. در ادامه به بررسی ویژگی های این نوع از برنامه ها خواهیم پرداخت و دقیقا با هم میبینیم که ویژگی PWA چیست

ویژگی های وب اپلیکیشن پیشرونده یا PWA چیست

در مورد این موضوع که ویژگی های برنامه های PWA چیست و چه مورادی را برای ما فراهم می کند به طور کلی مواردی خاص را گفته بودیم. اما اگر بخواهیم اصلی ترین این موراد را به صورت موردی دسته بندی کنیم به این تقسیم بندی خواهیم رسید:

Progressive یا پیش رونده

مهمترین قابلیتی که می توان برای این سیستم در نظر گرفت این است که این برنامه ها بدون توجه به اینکه شما آنها را برای چه سیستم عامل و یا چه دیوایسی طراحی کرده اید این امکان را خواهند داشت که در هر دستگاهی اجرا شوند.

درگیر کردن کاربر

وقتی شما برنامه ای را طراحی می کنید، انتظار دارید که کاربر شما از آن استفاده کند و به سراغ آن بیاید وگرنه کار شما بی فایده خواهد بود. آمار برای اینکه یک برنامه مورد استفاده قرار بگیرد چه مراحلی باید پشت سر گذاشته شود!؟

شما باید برنامه را طراحی کرده و آن را در اپ استور های مختلف قرار دهید. در این صورت تعداد زیادی از کاربران احتمالی شما برنامه را خواهند دید. اما چند نفر روی برنامه شما تپ می کنند و آن را بررسی می کنند. از بین درصد استفاده شده چند درصد حاضرند تا برنامه را نصب کنند، و از بین این کسانی که برنامه شما را دانلود کرده، و روی سیستم خود نصب کرده اند، چند نفر در همان لحظه به سراغ برنامه شما می آید!؟

ویژگی های PWA چیست

در این حالت باید قبول کنیم که مسیر طولانی ای برای نمایش یک اپلیکیشن و امکانات آن به صورت نیتیو به کاربر وجود دارد و تجربه ثابت کرده است هر چه مراحل انجام کاری توسط کاربر بیشتر باشد، آن کار تعداد کمتر و کمتری مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که داستان برای برنامه های PWA کاملا فرق می کند. در این نوع از برنامه ها کافی است کاربر روی یک لینک بزند تا برنامه بر روی آن اجرا شود. در این صورت هر کسی که صرفا یک علاقه کوچک برای برنامه شما نشان دهد و روی لینکی که شما در اختیار آن قرار داده اید بزند می تواند از کاربران شما باشد.

قابلیت بهره مندی از موتور های جست و جو

خیلی از برنامه های PWA به صورت سایت هستند. نکته مهم در مورد سایت ها این است که آنها سئو می شوند! به این صورت که بهینه سازی برای موتور های جست و جو به شما کمک می کند که توسط کاربرانی که دنبال موضوعات کاری شما می گردند دیده شوید و آنها از وجود شما مطلع شوند. عموما در دنیای امروز وقتی ما جواب سوالی را ندانیم به سراغ گوگل می رویم! در نظر بگیرید که اگر تمامی کسانی که دنبال حوزه کاری شما هستند و مخاطبانی هستند که شما برنامه تان را برای آنها نوشته اید، وقتی از گوگل بپرسند باید چه کاری بکنند گوگل شما را به آنها نشان دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد!؟

بدیهی است که تمامی انتظارات شما از اپلیکیشن و سایتی که طراحی کرده اید برآورده شده است و می توان گفت که شما به یک بازدهی خوب رسیده اید. البته می توان گفت که این مورد همه چیز نیست و برنامه شما هم باید توانایی های لازم را برای هدایت کاربران تان داشته باشد. اما باید اعتراف کنیم که دیده شدن در نتایج جست و جو یک بلیت هواپیما برای طی کردن بیش از 70 درصد مسیر شما تا موفقیت را در اختیارتان قرار می دهد.

قابلیت نصب و یا استفاده از لینک

اگر بخواهیم بگوییم یکی از قابلیت های ویژه PWA چیست می توانیم به این مورد اشاره کنیم که این نوع از برنامه ها هم نصب می شوند و هم نصب نمی شوند. شاید این موضوع کمی گنگ به نظر برسد پس اجازه دهید آن را به صورت کامل باز کنیم.

اگر بخواهیم بگوییم که اصل برنامه PWA چیست باید بگوییم که نوعی سایت است که می تواند از قابلیت های سیستم ها و دیوایس هایی که به سراغ آن می روند با استفاده از ویژگی های خاصی که دارد (در بخش سرویس ورکر ها آنها را کامل توضیح می دهیم) استفاده کند و مانند یک اپلیکیشن به نظر برسد. اما این امکان وجود دارد که شما نسخه ای از آن را ارائه کنید که بتواند روی سیستم مورد نظر نصب شود.

استفاده از لینک در PWA چیست

این نسخه های نصبی می توانند بدون نیاز به اینترنت هم تا حدودی کارایی داشته باشند و اگر قرار باشد با اطلاعات فعلی که روی دیوایس مورد نظر که می تواند لپ تاپ، تبلت و یا یک گوشی موبایل باشد کار کنند، به کار خود ادامه خواهند داد. پس می توانیم بگوییم که این برنامه ها هم به صورت نصبی و به صورت غیر نصبی و با استفاده از لینک قابل استفاده هستند و این که شما از کدام روش استفاده می کنید و مزایای هر کدام از روش های استفاده از این برنامه های PWA چیست باید بگوییم که به سیاست های کاری شما بستگی دارد.

اما به طور کلی می توان گفت که در استفاده از لینک و برنامه های بدون نصب شما به راحتی می توانید برنامه خود را در اختیار کاربر قرار دهید. و در مورد برنامه های نصب شونده نیز به این صورت خواهد بود که پیدا کردن برنامه توسط کاربر راحت تر بوده و شما می توانید مطمئن باشید کاربری که یک بار وارد برنامه شما شده است، این برنامه را روی موبایل خود دارد و دوباره هم به سراغ آن خواهد آمد. البته شما در برنامه هایی که به صورت وب می باشند نیز می توانید قابلیتی را به کار بگیرید که برنامه شما به صفحه اول یک دستگاه موبایل منتقل شود و لینک آن ذخیره گردد تا دسترسی به آن ساده باشد.

ریسپانسیو بودن و ظاهر اپلیکیشن وار

اگر بخواهیم بگوییم که یکی دیگر از ویژگی های برنامه های PWA چیست می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که استفاده از این تکنیک به ما یک سایت با ظاهری اپلیکیشن وار و به صورت ریسپانسیو را می دهد که استفاده از آن می تواند یک برنامه کامل و جامع را با ظاهری کاملا شبیه اپلیکیشن فراهم کند.

باید در نظر داشته باشید که وقتی در حال ساخت یک برنامه PWA هستید از مکانیزم هایی مانند بوت استرپ که آن را در مقاله بوت استرپ چیست به صورت کامل شرح دادیم استفاده کنید تا جامعیت سایت شما حفظ شود.

امنیت بالا

در مورد این سوال که شرایط امنیتی در PWA چیست و چگونه می توان به آن اطمینان کرد باید گفت که این برنامه ها تماما با استفاده از پروتکل SSL انتقال اطلاعات را انجام می دهند و می توان از امنیت آنها مطمئن بود. شما باید در نظر داشته باشید که وقتی به صورت غیر نصبی و از طریق مرورگر از این برنامه ها استفاده می کنید حتما SSL را چک کنید. اما به طور کلی می توانیم در پاسخ به اینکه وضعیت امنیتی PWA چیست بگوییم که ارزیابی ها حاکی از امنیت این برنامه ها هستند و این برنامه ها به خوبی از پس این کار برآمده اند.

آپدیت دائمی

یکی دیگر از موراد مهمی که در مورد این برنامه ها وجود دارد و در بخش های قبلی هم به آنها اشاره کردیم وضعیت پویایی این برنامه ها است که به صورت دائمی آپدیت هستند و لازم نیست که حتما کاربر برنامه را آپدیت کند تا ویژگی های جدیدی که شما به آن اضافه کرده اید را ببیند در این مورد باید بگوییم که این نوه از برنامه ها واقعا خوب عمل می کنند و در صورتی که شما بخواهید در موارد مختلف مانند جشنواره ها و تخفیف های ویژه ای که راه اندازی کرده اید خبری را به مشتری های خود و کاربران خود بدهید، با استفاده از امکانات این برنامه ها به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.

در این بخش از مقاله دیدیم که ویژگی های اصلی برنامه های نوشته شده به روش PWA چیست و چگونه می توانند این امکانات را در اختیار ما بگذارند. در ادامه در مورد اینکه چه تکنولوژی هایی کمک می کنند که این ویژگی ها پیاده سازی شوند بیشتر صحبت خواهیم کرد.

آپدیت دائمی PWA چیست

تکنولوژی های مهم در PWA چیست

همانطور که دیدیم اگر بخواهیم این موضوع که ویژگی های برنامه های طراحی شده به روش PWA چیست را باز کنیم، به یک فهرست طولانی از موراد مطرح و اساسی دست پیدا می کنیم. خیلی از این ویژگی ها در مورد وبسایت ها صادق است و وضعیت آنها مشخص است. اما در بعضی موارد نیز سوالات و ابهاماتی پیش می آید، به عنوان مثال چگونه ممکن است که این برنامه ها که از یک سایت استفاده می کنند، به صورت آفلاین هم کار کنند و یا اینکه چگونه ممکن است یک سایت ظاهری شبیه به اپلیکیشن بگیرد. در این مورد باید گفت که سه قابلیت حرفه ای در این سیستم ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

Push Notification

یکی از مهمترین مواردی که در پاسخ به سوال تکنولوژی استفاده شده در PWA چیست می توان ارائه کرد قابلیت Push Notification است که به طراحان این امکان را می دهد هر زمان که نیاز بود، یک نوتیفیکیشن را دقیقا مانند برنامه هایی که روی دیوایس ها نصب می شوند به دیوایس وارد کرده و با استفاده از این امکان اعلانی که برای کاربران دارند را به آنها منتقل کنند.

این مورد می تواند به عنوان یک امکان حرفه ای در زمینه های مختلف خصوصا وقتی پای بازاریابی و فروش در میان باشد به کار گرفته شود. با استفاده از این قابلیت کاربران از اتفاقات جدید با خبر شده و اگر که مدت زیادی به برنامه سر نزده باشند می توانند با استفاده از این نوتیفیکیشن ها به برنامه بازگردند. در این ویژگی شما این قابلیت را خواهید داشت که با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می گیرد متوجه این موضوع شوید که چقدر از نوتیفیکیشن هایی که ارسال کرده اید موفق بوده است.

Service Worker

اگر به دنبال قابلیتی هستید که می تواند بدون آنلاین شدن و اتصال به سایت برنامه را به صورت آفلاین اجرا کند و تا حدودی نیاز های شما را برطرف کند، ما سرویس ورکر را به شما معرفی می کنیم. این ویژگی یک هسته پردازشی است که با استفاده از موتور مرورگر که در پس زمینه کار می کند شکل می گیرد و یک نیروی پردازشی را بدون استفاده از مفسری که در مرورگر شما وجود دارد با همان قابلیت ها پیاده سازی می کند.

وقتی که شما از یک اپلیکیشن به صورت نیتیو استفاده کنید، این برنامه می تواند از نیروی پردازشی مانند پردازنده و حافظه استفاده کرده و یک سرعت ایده آل را برای شما فراهم کند. این در حالی است که برنامه های وب بخاطر مشکلاتی که مرورگر ها می توانند داشته باشند و عدم توجه به این مرورگر ها در خیلی از دستگاه های موبایل، کیفیتی را که باید در اختیار کاربر نمی گذارند.

اما سرویس ورکر قابلیتی است که یک موتور پردازشی با استفاده از آن هسته مرورگر را در پس زمینه اجرا کرده و با استفاده از منابع پردازشی می تواند یک کیفیت پردازشی خوب را در اختیار کاربران قرار دهد. این برنامه می تواند بر اساس آنچه که به صورت منطقی و در زمان آنلاین بودن از مبدا لود کرده است، کار را به صورت آفلاین پیش ببرد و تا زمانی که به داده جدیدی نیاز نداشته باشد سالم و سرحال کار کند.

Application Shell

یکی دیگر از تکنولوژی هایی که در این طراحی استفاده شده است و شاید اگر بخواهیم بگوییم که مهمترین تکنولوژی مورد استفاده در PWA چیست، می توانیم به همین قابلیت استفاده از پوسته اپلیکیشن اشاره کنیم. پوسته اپلیکیشن و یا Application Shell قابلیتی است که شما می توانید سایت خود را به یک پوسته برنامه مانند متصل کنید. این پوسته دقیقا مانند قالب یک برنامه است که منو های مختلفی داشته و می تواند در محل های خاص محصولات و ویژگی هایی که روی سایت ارائه می کنید را داشته باشد.

وقتی شما از این پوسته استفاده می کنید، هر محصول و یا منو جدیدی که در سایت خود استفاده کنید، با قالب موجود روی این پوسته پیاده سازی می شود و به شما این امکان را می دهد که محصولات را با همین قالب نمایش دهید. در صورتی که استفاده از واژه قالب در این تعریف باعث شده است تا شما یاد قالب هایی که برای وردپرس و یا جوملا وجود دارد بیفتید، باید بگوییم که دقیقا منظور را درست متوجه شده اید و این پوسته در واقع همان قالب اپلیکیشن شما است که می تواند سایت شما را به حالت یک برنامه نمایش دهد.

ارزیابی PWA

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه PWA چیست و چه ویژگی هایی دارد صحبت کردیم و دیدیم برنامه هایی که از این نوع طراحی استفاده می کنند چه ویژگی هایی دارند. اکنون مدت 6 سال است که این روش برنامه نویسی ارائه شده است و تقریبا توانسته است خوب خود را جا بیندازد. این روش برنامه نویسی را می توان به نسبت یک روش جدید معرفی کرد و در کل روند خوبی را در پیش گرفته است و آینده خوبی برای آن انتظار می رود. همینطور که در بخش تکنولوژی های PWA چیست هم به آن اشاره کردیم قابلیت های خوبی در اختیار این نوع از طراحی است که توانسته است آن را بهبود ببخشد و اگر به دنبال این موضوع هستید که آیا  یادگیری و بکارگیری این نمونه برنامه ها می تواند مفید باشد یا خیر باید بگوییم که در به کار گرفتن این تکنیک تردید نکنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها