ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول جدید (آموزش کامل)

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول
خرید هاست
میزبانی وب

در راه‌اندازی یک سایت اینترنتی موارد و موضوعات زیادی وجود دارد و برای اینکه بتوان گفت که یک سایت به ثمر رسیده است باید موارد و نکات مختلفی در مورد آن رعایت شود. یکی از مهمترین مواردی که یک کسب‌وکار اینترنتی به آن نیاز دارد این است که توسط مخاطبان هدف دیده شود. این دیده شدن می‌تواند توسط تبلیغات باشد و یا به‌صورت ارگانیک توسط نتایج جستجوی گوگل که این نوع ترافیک ارگانیک فوق‌العاده مفید می‌باشد. برای اینکه ما یک ترافیک مفید و خوب را داشته باشیم، یکی از مهمترین مفاهیم سئو است. ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول یکی از اولین و پایه‌ای‌ترین کارها در این زمینه است.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول یکی از ملزوماتی است که هر سایت اینترنتی بداند کارهایی که برای بازدهی سایت انجام می‌دهد درست انجام شده یا نه. ثبت‌نام آن می‌تواند کمی گیج‌کننده و دردسرساز باشد. اما در این مقاله آن را به‌صورت کامل و مرحله‌به‌مرحله دنبال خواهیم کرد. البته لازم است قبل از شروع به آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول کمی در مورد اینکه گوگل سرچ کنسول قرار است چه کاری را برای ما انجام دهد و ما از این ابزار چه انتظاراتی را باید داشته باشیم صحبت کنیم.

گوگل سرچ کنسول چه کاری انجام می‌دهد؟

وقتی شما به دنبال این هستید که وضعیت سئوی یک سایت را بهبود دهید و در واقع سایت را به بازدهی برسانید، باید نکات و موارد زیادی را مد نظر قرار دهید و یکی از مهمترین این نکات این است که کار ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید و در خیلی از منابع آموزشی به‌عنوان اولین اقدام برای سئو مطرح می‌شود. اما آیا این سوال را از خود پرسیده‌اید که این کار را باید برای چه هدفی انجام دهید؟! در این رابطه باید گفت که ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به سئوی سایت شما کاری ندارد و آن را برای شما بالاتر نخواهد برد. بلکه به شما کمک می‌کند که گزارشی از کارهایی که تا کنون انجام و ثبت شده است داشته باشید و به‌نوعی شما سایت خود را از نگاه گوگل مشاهده می‌کنید.

 گوگل سرچ کنسول چه کاری می کند

وقتی که شما می‌خواهید وضعیت سئوی خود را بهبود ببخشید اولی کار این است که یک تحلیل از کلمات کلیدی، وضعیت رقبا و حوزه‌هایی که در آنها می‌توانید فعالیت داشته باشید تا بتوانید خود را به مخاطبینی که قرار است مشتری شما باشند نشان دهید. بعد از اینکه این موارد پیدا شدند و شما به تولید محتوا و سئو مشغول شدید و با استفاده از افزونه‌های سئو و هر مورد دیگری شروع به بهینه‌سازی سایت خود و گسترش آن با توجه به قواعد و مقرراتی که سایت شما را هرچه بیشتر کاربرپسند کرده و گوگل به سایت شما نظر مثبتی پیدا کند، کم‌کم صفحات مختلف سایت شما در گوگل ایندکس خواهند شد.

به این معنی که وقتی کلمه کلیدی صفحه موردنظر شما در گوگل جستجو شود شما در بین نتایج جستجوی گوگل نشان داده خواهید شد. البته رتبه و جایگاهی که شما در گوگل خواهید داشت بسته به اینکه چه کلمه کلیدی‌ای، با چه درجه‌ای از سختی را انتخاب کرده باشید و یا اینکه رقبای شما چه کسانی باشند متفاوت خواهد بود و جایگاه شما در بین تمامی نتایج می‌تواند از صفحه یک تا صفحه ششم و هفتم، متغیر باشد. در این حالت شما نیاز دارید تا از این موضوع اطلاع پیدا کنید تا بتوانید روی صفحاتی که بیشتر مد نظر شماست بیشتر وقت بگذارید و با لینک سایزی‌های داخلی آنها یا آپدیت کردن این صفحات و محتوایی که ارائه می‌کنند و اضافه کردن ویدئو و تصاویر مختلف صفحه را به رتبه‌های اول برسانید.

مقاله پیشنهادی: بررسی وضعیت هاست یا سرور در گوگل سرچ کنسول

اما چگونه باید اوضاع سئو صفحات سایت را کنترل کرد؟ در این مورد وقتی صحبت از چند صفحه ساده است با سرچ کردن دقیق عناوین صفحات از ایندکس شدن آنها اطلاع حاصل می‌کنید، و یا با استفاده از جستجوی Yoursite.com: در گوگل که Yoursite همان نام دامنه سایت شما است، از این موضوع که این سایت چه صفحاتی را در گوگل دارد اطلاع پیدا کرد. اما اگر شما یک سایت بزرگ داشته باشید به هیچ عنوان این موارد گزینه‌های قابل استفاده و حرفه‌ای برای این کار نیستند و لازم است که به‌سراغ روش‌های اصولی‌تری بروید. بهترین روشی که برای این کار وجود دارد ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول است.

ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به ما کمک می‌کند تا از ابزاری که خود گوگل برای گزارش‌گیری از وضعیت سئوی سایت در اختیار وب‌مسترها قرار داده است برای این کار استفاده شود. در ادامه قبل از اینکه به آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول بپردازیم کمی در مورد خود گوگل سرچ کنسول صحبت خواهیم کرد.

گوگل سرچ کنسول؛ وب‌مستر تولز سابق

در بین سرویس‌های مختلفی که گوگل برای دولوپرها، وب‌مسترها و مدیران سایت‌ها ارائه می‌کند، یکی از امکاناتی که همیشه در رده کاربردی‌ترین امکانات قرار داشته است، ویژگی‌ای به نام گوگل سرچ کنسول یا همان وب‌مستر تولز بوده است. با استفاده از این امکان مدیران سایت و وب‌مسترها می‌توانند وضعیت ایندکس شدن صفحات را بررسی کرده و یا اینکه بهینه‌سازی‌های خاصی را روی وضعیت سئوی سایت خود انجام دهند.

گوگل سرچ کنسول؛ وبمستر تولز سابق

این سرویس یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌هایی است که گوگل به کاربران خود می‌داده است و در سال 2015 نام آن از Webmaster Tools به Google Search Console تغییر داده شد و با این نام جدید و سرویس‌های تقریبا جدید به فعالیت خود ادامه داد. در سال‌های 2018 و 2019 تغییرات عمده‌ای در این سرویس انجام شده و بعضی از امکانات مختلف آن تغییر کرد. اما برنامه‌ای که اکنون در اختیار شما قرار می‌گیرد ویژگی‌های جدید و خوب دارد که می‌توان برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو از آنها استفاده کرد.

در این سرویس شما این امکان را دارید که به تمامی لینک‌های ایندکس شده خود و کلمات کلیدی‌ای که سایت شما با آنها ایندکس شده است دسترسی داشته باشید. در این مورد باید گفت که ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول امکانات خوب دیگری را هم برای ما فراهم خواهد کرد که از مهمترین آنها به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • معرفی نقشه سایت برای اینکه گوگل دقیقا بداند سایت شما چه اندازه‌ای است و باید چه بخش‌هایی را ایندکس کند.
  • اطلاعات مربوط به اینکه گوگل سایت شما را در چه زمان و چه تاریخ‌هایی مورد بازرسی قرار داده است و ربات‌ها چه چیزی را از آن برداشت کرده‌اند.
  • ارائه لینک‌های خارجی و داخلی‌ای که به سایت و صفحات سایت شما لینک داده‌اند.
  • فهرستی از صفحاتی که ربات‌های گوگل برای چک کردن و بررسی آنها با مشکل مواجه شده‌اند و لازم است که آنها را تغییر دهید.
  • فهرست کلمات کلیدی‌ای که سایت شما با جستجوی این کلمات در گوگل نمایش داده می‌شود و قبلا هم به آن اشاره کردیم.
  • تعداد کلیک‌هایی که از هر کلمه کلیدی در یافت کرده‌اید و اینکه سایت شما بیشترین ترافیک را از چه کلماتی دریافت کرده است.
  • ارائه نمودارهای مقایسه زمانی برای بررسی پیشرفت سئو و اینکه ببینید بازدهی سایت شما در بازه زمانی مشخص در مقایسه با یک بازه دیگر به چه صورت بوده و اینکه آیا پیشرفتی داشته‌اید یا خیر
  • مشخص کردن دامنه‌های ارجاع داده شده به سایت که باید با همین سایت در نظر گرفته شوند.
  • مشاهده سرعت سایت بر اساس اطلاعاتی که کاربران مرورگر گوگل کروم از سایت شما به‌دست آورده‌اند.
  • امکان تعیین بک‌لینک های اسپمی که صرفا برای از بین بردن اعتبار سایت شما اضافه شده‌اند و می‌توانند باعث افت رتبه شوند.
  • امکانات مدیریتی مختلف برای اضافه کردن و یا حذف کردن مدیران و سئوکاران مختلف برای مشاهده و تحلیل این نتایج.

به‌طورکلی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول کاری است که به شما کمک می‌کند تا یک ابزار حرفه‌ای و قدرتمند یا بهتر است بگوییم بهترین ابزار موجود را برای سئو در اختیار داشته باشید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

اکنون که می‌دانیم ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول برای ما چه کارهایی را انجام خواهد داد، نوبت به آن رسیده است که به‌سراغ آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول برویم و ببینیم که برای اینکه از این امکان در ارتقای اوضاع سئو و رتبه‌های صفحات سایت خود استفاده کنیم لازم است چه کاری را انجام دهیم. در اولین گام شما به یک اکانت گوگل برای این کار نیاز دارید و باید یک جیمیل برای خود درست کرده و با آن روی مرورگر خود لاگین کنید.

آموزش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

اکانت گوگل شما به‌عنوان مدیر و صاحب این سایت شناسایی خواهد شد و از این به بعد برای اینکه بتوانید اجازه استفاده از سرچ کنسول این سایت را به کسی بدهید لازم است که از همین اکانت برای این کار استفاده کنید. همین‌طور در صورتی که با استفاده از مرورگری که این اکانت در آن لاگین باشد، به گوگل سرچ کنسول وارد شوید به‌صورت خودکار شما را به بخش اطلاعات مربوط به این سایت هدایت خواهد کرد. لازم به ذکر است که با استفاده از یک اکانت شما می‌توانید چندین سایت را به‌صورت هم‌زمان در گوگل سرچ کنسول خود داشته باشید.

مرحله اول – وارد گوگل سرچ کنسول شوید

اولین کاری که برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول نیاز است انجام دهید این است که به‌سراغ سایت گوگل سرچ کنسول رفته و ادامه کار را از آن انجام دهید. این سایت در واقع یکی از ساب دامین‌ها یا زیردامنه‌های سایت اصلی گوگل است و در صورتی که عبارت Google search console را در گوگل سرچ کنید در نتیجه اول این سایت را مشاهده می‌کنید.

بعد از کلیک روی این سایت و یا با استفاده از لینک Google Search Console وارد صفحه زیر شوید و در اینجا شما اولین صفحه از گوگل سرچ کنسول را مشاهده می‌کنید که اطلاعات کاملی را در خصوص اینکه سرچ کنسول چه کارهایی را برای شما انجام خواهد داد و با استفاده از آن چه مزایایی به‌دست خواهید آورد را برای شما تشریح می‌کند.

مرحله اول – وارد گوگل سرچ کنسول شوید

برای اینکه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید لازم است که روی Start Now کلیک کرده تا به مرحله بعدی بروید.

مرحله دوم – انتخاب متد ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

در این مرحله از ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول کاری که انجام می‌شود این است که شما باید انتخاب کنید که به چه روشی می‌خواهید وب‌سایت خود را در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. در این تصویر زیر شما دو فرم مجزا را مشاهده می‌کنید که هر کدام از آنها یکی از روش‌های ثبت را به ما معرفی می‌کنند و در مجموع می‌توان از روش ثبت Prefix یا ثبت Domain به‌صورت کامل برای این کار استفاده کرد.

مرحله دوم – انتخاب متد ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

در صورتی که شما گزینه ثبت دامین را انجام دهید به این معنی است که کل دامنه را به همراه تمام زیردامنه‌ها و موارد مربوط به آن در این اکانت ثبت کرده و به‌نوعی کامل‌ترین روش ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول می‌باشد. برای این کار شما ابتدا باید آدرس خود را در فرم موردنظر وارد کرده و آن را تایید کنید تا پاپ‌آپ زیر به شما نمایش داده شود.

استفاده از DNS برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

در این بخش به شما یک کد داده می‌شود که باید آن را در DNS خود وارد کنید. برای اینکه این کار را انجام دهید به‌سراغ سایتی بروید که دامنه خود را از آن خریداری کرده‌اید و یا اینکه اگر شما از یک دامنه ir برای سایت خود استفاده می‌کنید می‌توانید این کار را مستقیما از ایرنیک انجام دهید.

البته باید در نظر داشته باشید که تایید آن 24 ساعت طول خواهد کشید. این زمان ممکن است برای دامنه‌های بین‌المللی کمی بیشتر هم باشد و بسته به اینکه از چه ارائه‌دهنده‌ای استفاده می‌کنید، کمی دیر و زود می‌شود.

در روش بعدی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول شما می‌توانید یک دامنه خاص از سایت خود را به‌صورت Prefix در این  ابزار ثبت نمایید که سریع‌تر خواهد بود. اما به تکمیلی نوع قبلی نیست و زیردامنه‌های شما در این بخش به‌حساب نخواهند آمد.

برای این کار شما باید آدرس کامل وب سایت خود را به همراه //:http یا //:https در این بخش وارد کرده و با زدن دکمه ادامه یا همان Continue لودینگ زیر به شما نمایش داده خواهد شد و بعد از این کار شما باید یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌خواهید کار تایید ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید را انتخاب کنید.

تاییدیه برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

مرحله سوم – تایید ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

در این مرحله شما باید کار تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید و برای این منظور باید ثابت کنید که سایت و دامنه‌ای که آن را در مرحله قبل وارد کردید در اختیار شما قرار دارد و شما مالک یا در واقع اداره‌کننده آن هستید. برای انجام این کار روش‌های مختلفی در اختیار شما قرار داده شده است که می‌توانید بنا به اینکه چه امکانی را دارید و حس‌ می‌کنید کدام برای شما راحت‌تر است از هر کدام از آنها استفاده کنید.

تصویر زیر تمامی این روش‌ها را به شما نمایش خواهد داد:

prefix برایثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

همانطور که در تصویر می‌بینید برای تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول شما می‌توانید از 5 روش مختلف استفاده کنید که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارد.

آپلود کردن فایل HTML

در این روش که یکی از ساده‌ترین روش‌ها است نیاز است که شما به هاست خود دسترسی داشته باشید و فایل HTML ارائه شده توسط گوگل را روی آن بارگذاری کنید.

در صورتی که روی اولین گزینه کلیک کنید تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد و شما این امکان را خواهید داشت که فایل مربوطه را از اینجا دانلود کرده و در پوشه public_html هاست خود بارگذاری کنید.

آپلود کردن فایل HTML

بعد از اینکه این کار را انجام دادید برای تکمیل تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول لازم است که روی گزینه Verify کلیک کرده تا سرچ کنسول این موضوع را بررسی کرده و تاییدیه را برای شما صادر کند. در صورتی که نمی‌خواهید فایلی را روی هاست خود آپدیت کنید و یا به آن دسترسی ندارید روش‌های دیگری هم برای این کار وجود خواهد داشت.

استفاده از تگ HTML

روش دیگری که برای تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول می‌توان از آن استفاده کرد و تقریبا ساده‌ترین روش خصوصا در سایت‌های وردپرسی است استفاده از تگ HTML می‌باشد. در این بخش همان‌طور که در شکل زیر هم مشاهده می‌کنید، یک تگ ساده به شما ارائه می‌شود که باید آن را در هدر سایت خود قرار دهید و با این کار ساده وقتی گوگل سرچ کنسول به سایت شما می‌آید متوجه این موضوع می‌شود که آیا تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول انجام شده است یا خیر.

استفاده از تگ HTML

شما با استفاده از وارد کردن این تگ در هدر صفحات خود در وردپرس به‌سادگی با افزونه Insert Header and Footers این کار را انجام دهید و در صورتی که برای این کار نیاز به آموزشی دارید در مقاله افزونه Insert Header and Footers می‌توانید به آموزش کامل وارد کردن کد در هدر سایت دسترسی داشته باشید.

استفاده از آنالتیکس

گوگل آنالتیکس یکی از سرویس‌های تجزیه و تحلیل داده‌های وب است که امکانات خوبی را برای ما ایجاد می‌کند و با استفاده از آن تمامی موارد مربوط به ترافیکی که در سایت جریان دارد را می‌شود بازدید کرد. در صورتی که شما از این سرویس استفاده می‌کنید می‌توانید با استفاده از آن کار ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید.

استفاده از آنالتیکس

برای این کار لازم است تا یکی از دسترسی‌های آنالتیکس را تغییر داده و امکان Edit را به آن بدهید. از آنجا که آنالتیکس هم از اکانت گوگل شما استفاده می‌کند این تاییدیه را برای شما ثبت می‌کند.

استفاده از گوگل تگ منیجر

یکی دیگر از مواردی که کار تایید ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را با آن انجام می‌دهیم گوگل تگ منیجر می‌باشد.

در صورتی که شما برای مدیریت تگ‌ها در سایت خود از گوگل تگ منیجر استفاده می‌کنید، می‌توانید این قابلیت را به کار گرفته و کار تایید ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را با استفاده از آن انجام دهید. برای این کار کافی است که به گوگل تگ منیجر خود مجوز انتشار را Publish را بدهید تا این تاییدیه برای شما فعال شود.

استفاده از DNSها

مورد دیگری که با استفاده از آن می‌شود کار تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را به انجام رساند، استفاده از DNS است. یعنی همان روشی که برای ثبت دامین به‌صورت کامل مورد استفاده قرار می‌گرفت و یک روز طول می‌کشید.

استفاده از DNS ها

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که چرا همین کار از ابتدا انجام نشد و چه تفاوتی با نوع قبلی دارد باید بگوییم که در اینجا ما صرفا یک Prefix از دامنه را در سرچ کنسول اد می‌کنیم. به فرض مثال شاید که بخواهیم چند سایت به‌صورت یک زیردامنه داشته باشیم و آن را در اختیار چند وب‌مستر بگذاریم تا آنها را مدیریت کنند. در این حالت استفاده از این گزینه، کاربردی کاملا متفاوت با حالت قبلی دارد.

بعد از استفاده یکی از این روش‌ها و زدن Verify یک پیام مانند تصویر زیر به ما نمایش داده خواهد شد و این به معنی انجام صحیح کار می‌باشد.

پیغام ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول موفق

مرحله چهارم – مشاهده پنل سرچ کنسول

وقتی که شما به‌درستی کار تاییدیه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید با کلیک بر روی گزینه Go To Property به صفحه اصلی سرچ کنسول خود بروید. وقتی که برای اولین بار وارد این صفحه بشوید پیغام زیر برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که علاوه بر خوشامدگویی یک آموزش کلی هم از اوضاع سرچ کنسول و اینکه چه اطلاعاتی از چه طریقی نمایش داده خواهد شد به ما می‌دهد.

صفحه اول سرچ کنسول

از این به بعد کاری که باید انجام دهید این است که مدتی را منتظر بمانید تا سرچ کنسول وضعیت سایت شما را اسکن کرده و داده‌های مربوط به سایت را استخراج کند. باید در نظر داشته باشید که نقطه شروع این داده‌ها زمانی خواهد بود که شما سرچ کنسول خود را راه‌اندازی کرده‌اید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد اینکه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به چه صورتی انجام می‌شود صحبت کردیم و یک آموزش کامل را در این زمینه ارائه دادیم. به‌طورکلی ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول شاید کاری پیچیده به نظر برسد اما در عمل چند مرحله ساده و روان بیشتر نیست. در مجموع برای ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول این روند را داریم که شما باید با استفاده از یک اکانت گوگل یا همان جیمیل به صفحه گوگل سرچ کنسول بروید و با استفاده از دامنه سایت خودکار ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول را انجام دهید. بعد از آن با استفاده از تگ‌ها، فایل HTML و یا سایر سرویس‌های گوگل مانند آنالتیکس و تگ منیجر ثبت‌نام خود را تایید کرده و مدتی را منتظر بمانید تا سایت شما داده‌های موردنیاز را جمع‌آوری کرده تا بتوانید به‌خوبی آنها را در سرچ کنسول خود تجزیه‌و‌تحلیل کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed