اتصال دامنه به هاست (آموزش کامل اتصال دامنه جدید)

اتصال دامنه به هاست
خرید هاست

راه‌اندازی یک سایت اینترنتی داستان‌ها و مسائل مربوط به خود را دارد و اگر برای این کار اقدام کرده باشید، قطعا متوجه دردسرهای اولیه آن شده‌اید. انتخاب و خریداری کردن سرویس‌های اولیه مانند هاست و دامنه یکی از مقوله‌هایی است که می‌تواند کمی شما را گیج کند و با توجه به بازار داغ و تبلیغاتی که دارد به این موضوع دامن خواهد زد. اما موضوع امروز ما در مورد این است که بعد از اینکه هاست و دامنه موردنظر خود را خریداری کردیم چگونه این دو را به هم متصل کنیم. اتصال دامنه به هاست از آنجا که باید به‌صورت دو طرفه یعنی هم از طرف دامنه و هم از طرف هاست دنبال شود یکی از مواردی است که می‌تواند پیچیدگی‌هایی را داشته باشد.

اتصال دامنه به هاست باید هم از طرف پنل مدیریت دامنه و هم کنترل پنل هاست شما صورت بگیرد. قبل از اینکه به بررسی چگونگی اتصال دامنه به هاست بپردازیم لازم است کمی در مورد چگونگی کارکرد سایت‌های اینترنتی بپردازیم.

سازوکار یک سایت اینترنتی به چه صورت است؟

اگر بخواهیم سازوکار یک سایت اینترنتی را به‌صورت کوتاه توضیح دهیم باید بگویم که یک سایت اینترنتی یک برنامه آپلود شده روی یک کامپیوتر داخل بستر اینترنت به نام هاست است که از طریق یک آدرس به نام دامنه برای ما قابل دسترس است. اتصال دامنه به هاست تضمین می‌کند که وقتی یک دامنه را وارد کردیم به همان سایت موردنظر وارد شویم. برای اطلاعات بیشتر و درک این مسئله لازم است تا در ابتدا ببینیم دامنه چیست، هاست چیست و اتصال دامنه به هاست دقیقا چه معنی‌ای را می‌دهد.

ساز و کار سایت اینترنتی

دامنه چیست و چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که با دامنه آشنایی داشته باشید می‌دانید که دامنه یا Domain یک نام دو بخشی است که بخش اول آن را نام انتخابی شما، و بخش دوم آن را یک پسوند تشکیل داده است که می‌تواند یکی از پسوندهای بین‌المللی و یا پسوند داخلی ir باشد. اگر بخواهیم بگوییم که کار اصلی دامنه چیست باید گفت که دامنه یک نام و یک آدرس است که شما با استفاده از آن می‌توانید به سایت خود دسترسی داشته باشید.

وقتی که آدرس یک سایت را در مرورگر خود وارد می‌کنید سرورهای اینترنتی این آدرس را برای شما پیدا کرده و درخواست مشاهده سایت از طرف شما به وب‌سرور سایت مقصد می‌رسد. وب‌سرور در خواست را پاسخ داده و محتوای مربوط به صفحه اول سایت و یا صفحه‌ای که آن را درخواست کرده‌اید برای شما ارسال می‌کند، بعد از این که محتوا از طریق بستر اینترنت به شما رسید و در مرورگر و سیستم شما پردازش شد، سایت به شما نمایش داده خواهد شد. در صورتی که در مورد دامنه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید به مقاله دامنه چیست مراجعه کنید.

هاست چیست و چه ارتباطی با سایت دارد؟

هاست در واقع یک فضای میزبانی است که شما کدهای سایت خود را روی آن آپلود می‌کنید. این کدها توسط یک ماژول مهم که هاست آن را در اختیار شما می‌گذارد و وب‌سرور نام دارند قابل دسترسی خواهد بود و وقتی کسی بخواهد به سایت شما دسترسی پیدا کند، فایل‌ها و کدهای سایت شما به‌صورت یک برنامه در حال اجرا توسط وب‌سرور به بازدید کننده ارائه می‌شود.

در واقع این وب‌سرور است که مسئولیت پاسخ‌دهی را بر عهده دارد. و هاست در ابعاد بزرگتر مسئول راه‌اندازی و آنلاین نگه داشتن سایت شما است.

رابطه هاست و دامنه به چه صورت است؟

با توجه به توضیحات بالا به یک سوال اساسی بر خواهیم خورد که آیا آدرسی که وارد کرده‌اید به همین صورت به سرورها می‌رود و بستر اینترنت اسمی که شما وارد کرده‌اید را می‌بیند؟ پاسخ این سوال خیر است. وقتی شما یک دامنه را وارد کنید، اولین اقدامی که انجام می‌گیرد، تا سایت شما پیدا شود این است که در ابتدا IP دامنه موردنظر پیدا شود. این IP مربوط به همان سروری است که هاست شما روی آن قرار گرفته است.

رابطه هاست و دامنه چطور است

وقتی که آدرس دامنه را وارد کنیم در اولین مرحله این آدرس دامنه توسط مرورگر، سرورهای ISP و یا سرورهایی بزرگتر که DNS سرورها هستند به این IP تغییر پیدا می‌کند. اما این IP از کجا به‌دست می‌آید؟

این IP در زمان اتصال دامنه به هاست به رجیسترار یا ثبت‌کننده داده خواهد شد و مشخص می‌شود که این نام مربوط به کدام IP است. پس به‌طورکلی وقتی حرف از اتصال دامنه به هاست زده می‌شود منظور ما این است که دامنه موردنظر را به کدهایی که از سایت داریم متصل کنیم و کاری کنیم که با ورود دامنه سایت ما بالا بیاید.

روش اتصال دامنه به هاست

به‌طورکلی می‌توان یک روش ثابت را برای اتصال دامنه به هاست معرفی کرد. وقتی شما بخواهید اتصال دامنه به هاست را انجام دهید در ابتدا باید دو بخش از تنظیمات را هم روی هاست و هم روی دامنه پیاده‌سازی کنید. یعنی در واقع قرار است در ابتدا به هاست بگوییم که یک دامنه با این نام و این مشخصات روی تو ثبت شده است و هاست به ما DNSهای مربوطه را بدهد، و به دامنه هم بگوییم تو به هاستی با این IP و از طریق این DNSها متصل هستی. این تمام کاری است که در اتصال دامنه به هاست باید انجام شود.

تنظیمات سمت هاست در اتصال دامنه به هاست

برای بررسی بیشتر اتصال دامنه به هاست باید در ابتدا تنظیمات سمت هاست را مرور کنیم زیرا به IP سرور هاست برای وارد کردن در تنظیمات دامنه نیاز داریم. وقتی شما بخواهید اتصال دامنه به هاست را انجام دهید، چند حالت وجود دارد. اولین حالیت این است که شما دامنه خود را خریداری کرده و اکنون قصد خرید هاست و همینطور اتصال دامنه به این هاست را دارید.

در این حالت شما باید هاست جدید را با دامنه‌ای که خریداری کرده‌اید وارد کنید. در زمان خرید نام دامنه از شما پرسیده خواهد شد. بعد از اینکه نام دامنه را وارد کردید و ثبت‌نام شما تکمیل شد، هاستینگ موردنظر DNS و IP موردنظر را که باید در تنظیمات پنل خود وارد کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد. این اطلاعات ممکن است در لحظه و در پنل کاربری به شما نمایش داده شود و یا برای شما ایمیل شود. اکنون کار اتصال دامنه به هاست از سمت هاست تمام است و باید به‌سراغ دامنه خود بروید.

تنظیمات سمت هاست

در حالت دوم شما یک هاست با یک دامنه دیگر دارید که قصد تغییر آن را دارید. در اینجا تنها کاری که در سمت سرور لازم است انجام گیرد این است که اطلاعات مربوط به دامنه جدید را در اختیار هاستینگ خود بگذارید. در صورتی که این مورد را با یک تیکت با بخش پشتیبانی خود در میان بگذارید تغییر سایت برای شما اتفاق خواهد افتاد.

حالت سوم مربوط به زمانی است که شما بخواهید روی هاستی که دارید یک سایت دیگر نیز راه‌اندازی کنید. در بعضی از هاست‌ها تعرفه‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها این امکان به شما داده خواهد شد بیشتر از یک سایت را روی یک هاست داشته باشید. برای این کار شما باید به بخش دامنه‌ها در کنترل پنل هاست خود بروید. در ادامه این آموزش را به‌صورت جز‌به‌جز روی کنترل پنل دایرکت ادمین دنبال خواهیم کرد.

آموزش اضافه کردن دامنه جدید در دایرکت ادمین

برای اتصال دامنه به هاست وقتی که دامنه شما روی هاست وجود ندارد لازم است تا از ابتدا دامنه را روی هاست خود اد کنید. برای اینکه یک دامنه جدید را اضافه کنید باید از منوی اصلی و بخش Account Manager گزینه Domain Setup را انتخاب نمایید.

ورود به بخش دامنه ها

در این صفحه و در بخش Domain Management شما به اطلاعات کامل در مورد دومین‌هایی که روی سایت شما وجود دارد دسترسی خواهید داشت و می‌توانید اطلاعات مختلف مربوط به این دامنه‌ها مانند میزان پهنای باند استفاده شده، فضایی که از دیسک اشغال کرده‌اند و تعداد زیردامنه‌هایی را که روی دامنه‌های فعلی شما وجود دارد مشاهده کنید. در این بخش با کلیک بر روی دکمه سبزرنگ Add New شما را به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که بتوانید دامنه جدید خود را اضافه کنید.

مدیریت دامنه ها

در این قسمت شما نام دامنه خود را وارد کرده و می‌توانید اطلاعات تکمیلی را نیز در مورد این کار وارد نمایید. شما با استفاده از فرم پیش روی خود می‌توانید میزان پهنای باند سایت، میزان استفاده از فضای حافظه و آپشن‌هایی مانند قابلیت استفاده از SSL، دسترسی به CGI و همین‌طور دسترسی به PHP را نیز برای فایل فعال نمایید.

تنظیمات سمت دامنه در اتصال دامنه به هاست

در صورتی که از دامنه‌های ir استفاده می‌کنید، مانند هر کار دیگری باید به‌سراغ سایت ایرنیک بروید و کار را از آنجا دنبال کنید. در صورتی هم که دامنه بین‌المللی با پسوندهایی مانند com ،net و org خریداری کرده‌اید، باید کار را از پنل سایتی که خرید را انجام داده‌اید دنبال کنید.

در صورتی که می‌خواهید کار اتصال دامنه به هاست را روی یک سایت ir دنبال کنید باید ابتدا وارد پنل کاربری ایرنیک خود بشوید. پس از ورود از منوی دامنه‌ها گزینه دامنه‌های من را انتخاب کنید.

ورود به دامنه های من

بعد از ورود به این صفحه شما به یک جدول که اطلاعات دامنه‌های شما را فهرست کرده است دسترسی خواهید داشت. با کلیک بر روی هر کدام از این موراد به صفحه‌ای که مربوط به تنظیمات دامنه‌ها باشد دسترسی پیدا می‌کنید. در صفحه‌ای که شما برای تنظیمات دامنه خود منتقل می‌شوید اطلاعات زیادی وجود خواهد داشت که اگر می‌خواهید به اطلاعات مربوط به خود دسترسی پیدا کنید باید به  بخش‌هایی پایینی صفحه رفته و بخش سامانه نام دامنه یا همان DNS را پیدا کنید.

بخش اطلاعات نام دامنه

در صورتی که روی دکمه مربوط به ویرایش که در زیر جدول نمایش داده شده وجود دارد کلیک کنید، شما به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که می‌توانید کار ویرایش را از این طریق انجام دهید.

ویرایش اطلاعات DNS ها

وقتی به صفحه موردنظر رسیدید این امکان را دارید که DNSهایی که از هاست دریافت کرده‌اید را به همراه IP سرور خود در این قسمت وارد کنید. شما برای اتصال دامنه به هاست نیاز دارید تا هر دو DNS و IPهای مقابل آنها را وارد کنید.

در اینجا IPها یکسان بوده اما DNSها متفاوت خواهد بود. بعضی از سرورها به شما چهار DNS می‌دهند که وارد کنید و همین‌طور که در تصویر نیز می‌بینید این امکان وجود دارد. اما با وارد کردن اولین و دومین DNS نیز اتصال دامنه به هاست برقرار خواهد شد. در آخرین مرحله نیز شما باید سوال امنیتی‌ای را که قبلا آن را تعیین نموده‌اید پاسخ دهید و کار را تایید کنید. در اینجا می‌توان گفت که کار اتصال دامنه به هاست به‌طور کامل انجام شده است و باید منتظر تاییدیه باشید.

اتصال دامنه به هاست چقدر زمان می‌برد؟

به‌طورکلی کارهایی که باید انجام دهید مدت زمان زیادی از شما نخواهد گرفت و اگر کسی که آشنایی کمی با این پروفایل‌ها دارد بخواهد این کار را انجام دهد شاید حتی نیم ساعت هم طول نکشد. معمولا پس از انجام ثبت‌نام در هاست، DNSها و IP برای شما ایمیل خواهد شد و یا به‌صورت لحظه‌ای به شما نمایش داده می‌شود.

اما در مورد تایید DNSهای دامنه مدت زمان بالاتری برای تایید نیاز دارند. دامنه‌های بین‌المللی زمانی بین 4 ساعت تا یک روز کاری برای تایید نیاز دارند. این زمان در دامنه‌های ir ممکن است بیشتر باشد و عموما حداقل زمانی که برای اعمال هر تغییری در ایرنیک نیاز است در حدود 12 ساعت می‌باشد.

زمان اتصال دامنه به هاست

بعد از تایید شدن این اطلاعات توسه رجیسترار شما، اتصال دامنه به هاست به‌صورت کامل برقرار شده است و شما می‌توانید نسبت به راه‌اندازی سایت خود اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

به‌طور‌کلی می‌توان گفت که اتصال دامنه به هاست یک کار ساده است اما باید ترتیب مراحل آن را بدانید و در صورتی که جابه‌جا پیش بروید می‌تواند شما را در یک چرخه گمراه‌کننده بیندازد. پس اگر خواستید کار اتصال دامنه به هاست را انجام دهید به یاد داشته باشید که اول باید دامنه خود را بخرید، بعد به‌سراغ هاستینگ خود بروید و هاست را تهیه کنید، در صورتی که هاست را دارید باید دامنه را اد کنید، این کار در صورت تک دامنه بودن هاست شما توسط پشتیبانی انجام شده و در صورت چند دامنه بودن توسط شما انجام خواهد گرفت. بعد از آن اطلاعاتی که از هاستینگ گرفته‌اید را در دامنه وارد کنید و منتظر تایید این اطلاعات بمانید. در صورتی هم که به مشکلی برخورد کردید بهتر است از پشتیبان‌های هاستینگ و یا ثبت‌کننده دامنه خود کمک بخواهید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link